Docelowo pociągi na linii kolejowej nr 201 maja poruszać się z prędkością maksymalną 160 km/h (zdjęcie poglądowe) / Fot. B. Witkowski /
W poniedziałek w Gdańsku ministrowie Piotr Malepszak oraz Jacek Karnowski wzięli udział w konferencji dotyczącej integracji transportu kolejowego z logistyką portową. Nie zabrakło kolejowych wątków bydgoskich.
– Sprawna i nowoczesna infrastruktura kolejowa pozwala w pełni wykorzystać potencjał polskich nabrzeży. Dobre skomunikowanie kolei z portami to klucz do wzmocnienia pozycji Polski na mapie europejskiego handlu. Dzięki inwestycjom do portów w Gdańsku, Gdyni i w Świnoujściu dojeżdża coraz więcej dłuższych i cięższych pociągów, przewożących większe ilości towarów – podkreślono na konferencji.
By dalej zwiększać potencjał przewozu ładunków zaplanowano liczne inwestycje, w tym najbardziej interesującą bydgoszczan – modernizację linii kolejowej nr 201 na trasie z Bydgoszczy do Trójmiasta.
Przypomnijmy, na początku lipca PKP PLK ogłosiły przetarg na prace na odcinku Maksymilianowo-Wierzchucin. Istniejący na odcinku 32 kilometrów tor ma być wyremontowany, drugi ma być dobudowany, czemu towarzyszyć ma elektryfikacja.
– Po zakończeniu prac pasażerowie zyskają szybsze i wygodniejsze połączenia. Pociągi osobowe rozpędzą się do 160 km/h, a przebudowane perony, m. in. w Serocku i Stronnie, zapewnią komfortowy dostęp do kolei wszystkim podróżnym. Będzie także bezpieczniej: zmodernizujemy 10 przejazdów kolejowo-drogowych i zbudujemy 5 skrzyżowań bezkolizyjnych. Na inwestycji zyska też gospodarka. Na tory wyjadą najdłuższe i najcięższe składy towarowe, co ma istotne znaczenie dla przewozu ładunków do Portu Gdynia – ogłosiła kolej.
Ogłoszenie przetargu na modernizację linii nr 201 na kolejnych odcinkach – Wierzchucin-Lipowa Tucholska planowane jest w III kwartale 2025 roku, podobnie jak na odcinek Lipowa Tucholska – Kościerzyna.
– Realizacja prac budowlanych na odcinku linii nr 201 między Maksymilianowem a Kościerzyną, w ramach 4 kontraktów, planowana jest w latach 2026-2029. Zakończenie trwających prac na trasie Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa planowane jest do końca 2027 r. Na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna roboty będą prowadzone w latach 2026-2031 (zakończenie całego projektu, w tym pozyskanie wymaganych pozwoleń, planowane jest do 2032 r.) – czytamy w komunikacie PKP PLK.
Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!