Mali bydgoszczanie i ich roboty z LEGO. Finał Międzyszkolnej Ligi Robotyki [ZDJĘCIA, WIDEO]

Szkolna Liga Robotów / Fot. B. Witkowski/UMB

Uczniowie szesnastu bydgoskich podstawówek biorą udział w projektach Edu(R)Ewolucja 2.0 oraz Edu(R)Ewolucja 2.1. Skonstruowane przez siebie roboty zaprezentowali w czasie międzyszkolnego turnieju.

Turniej Międzyszkolny „Liga Robotyki” jest częścią działań prowadzonych w 16 szkołach podstawowych od stycznia 2024 roku. W ramach projektów Edu(R)Ewolucja 2.0 oraz Edu(R)Ewolucja 2.1  setki uczennic i uczniów wzięło udział w zajęciach dodatkowych, które podniosły takie kompetencje jak matematyk,a programowanie, druk 3D czy język angielski. Program objął też nauczycieli, którzy realizowali szkolenia, kursy i studia podyplomowe. Dzięki Edu(R)Ewolucji biorące w niej udział szkoły mogły podnieść swoją efektywność i jakość kształcenia. To możliwe dzięki zakupowi nowoczesnych pomocy dydaktycznych, remontom i adaptacjom sal oraz modernizacji sieli LAN.

W zajęciach z robotyki brali udział uczniowie w każdej grupie wiekowej szkoły podstawowej. Zdobytą wiedzę i umiejętności dzieci w czasie Turnieju „Liga Robotyki” w Gwar Foodhall (Hali Targowej). Rywalizację rozłożono na dwa dni. We wtorek, 20 maja zmierzyli się uczniowie klas 1-3. Dzień później robią to ich starsze koleżanki i koledzy.

Liga Robotyki – robot uruchamia elektrownię wiatrową

Pierwszego dnia do rywalizacji przystąpiły drużyny z 15 szkół. Każda z nich pod okiem opiekunów przygotowywała na specjalnych stoiskach trzy konkursowe zadania. Efekty pracy były oceniane przez sędziów jednak liczyła się przede wszystkim dobra zabawa.

– Na tym etapie wszyscy zostali wyróżnieni. Oceny prowadzimy na zasadzie prezentacji – dzieci pokazują to, co przygotowały. To samo w sobie jest nagrodą i świętowaniem wielomiesięcznej pracy. Jutro prezentują się uczniowie klas starszych, planujemy wyłonić trzy miejsca na podium. Będą też wyróżnienia. Konkursowe zadania były dla każdej z drużyn takie same. Do części elementów była dowolność wykonania. Jednym z zadań była piramida żywienia, na którą robot transportował produkt danej kategorii. Dzieci miały dowolność jeśli chodzi o budowę i konstrukcję robota. Było też zadanie polegające na zbudowaniu farmy wiatrowej i uruchomieniu jej za pomocą czujnika koloru. Robot podjeżdżając uruchamiał elektrownię. Trzecie zadanie to zjeżdżalnia nazywana czasem skocznią. Wszystkie zadania były ćwiczone na zajęciach pozalekcyjnych. Klocki LEGO i robotyka nie są tylko dla chłopców, mamy tu wiele dziewczynek. To wprowadza fajny akcent – roboty oprócz tego, że są funkcjonalne to też niesamowicie wyglądały. Dziś ocenialiśmy prace dzieci, na co dzień pracujemy w Centrum Edukacyjnym RoboProjekt – mówi Magdalena Dygas.

Czy tak samo o swoich robotach opowiadały dzieci?

– Zadaniem tego robota jest, żeby ludzik zjechał na zjeżdżalni. Obok jest elektrownia wiatrowa. Czujnik sprawia, że wiatrak zaczyna się kręcić. A tutaj jest piramida żywienia. Robot musi przesunąć elementy z klocków lego w dane miejsce. To truskawka, chlebek, ser, jabłko. Chodzimy na robotykę od początku roku szkolnego. Same się zgłosiłyśmy. Mamy tyle samo chłopców co dziewczyn – mówią Zosia i Matylda, uczennice 3 klasy w SP nr 26.

Drużynom kibicowali przez cały czas goście specjalni: Norbert Grzybowski, zwycięzca programu LEGO Masters oraz Maciek Kośmicki – największy polskojęzyczny recenzent prowadzący kanał „Maciej i Klocki”.

Zapisz się do naszego newslettera!

Udostępnij: Facebook Twitter