Budowa drogi ekspresowej S10 / Fot. GDDKiA
O pracach na budowie drogi S10 mówili członkowie zespołu roboczego ds. S10, działającego przy wojewodzie kujawsko-pomorskim. Głównymi tematami spotkania były: aktualny stan realizacji inwestycji drogowej na poszczególnych odcinkach, działania proekologiczne podjęte w toku przygotowań, a także warianty przebiegu trasy w regionie.
Dla bydgoszczan najbardziej istotne, jak jest przebiegają prace na odcinku ekspresówki do Torunia, ale to tylko jej fragment. Cała droga S10 o długości ok. 410 km połączy Szczecin z aglomeracją warszawską, przebiegając m.in. przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń. Projekt realizowany jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 r.) i stanowi alternatywny szlak dla autostrady A2.
W trakcie spotkania omówiono m.in. postęp prac na poszczególnych odcinkach drogi S10 (Bydgoszcz – Toruń) oraz warianty przebiegu trasy przez Włocławek. Szczególną uwagę poświęcono rozwiązaniom środowiskowym. Podkreślono, że zdecydowano się na szereg dodatkowych działań proekologicznych, które – choć wymagają większych nakładów finansowych – pozwalają minimalizować wpływ inwestycji na środowisko i podnoszą standardy budowy. W Polsce średnio 11 proc. kosztów budowy autostrad i dróg ekspresowych to koszt urządzeń ochrony środowiska.
W przypadku S10 (Bydgoszcz – Toruń) – koszt budowy górnego przejścia dla zwierząt wynosi średnio 13 milionów złotych. Tylko na odcinku Emilianowo–Solec Kujawski (ok. 9 km) powstanie 7 takich przejść.
Warto zauważyć także, że dzięki korektom ograniczono również teren wycinki dla odcinka Bydgoszcz–Toruń o 1/3, z pierwotnie zakładanych 758 ha do 429 ha.
Działania proekologiczne na S10
Podczas spotkania zespołu poinformowano, że w ramach przygotowania inwestycji wdrożono szereg rozwiązań środowiskowych, w tym:
- ogrodzenia trasy – droga będzie ogrodzona na całej długości, aby zapobiec kolizjom ze zwierzętami. Obecna DK10 nie posiada takich zabezpieczeń.
- działania kompensacyjne – m.in. ponad 500 budek lęgowych dla ptaków, skrzynki dla nietoperzy, siedliska zastępcze dla płazów i mikrosiedliska dla gadów.
- stały nadzór środowiskowy – zespół specjalistów (m.in. ornitolog, botanik, entomolog, chiropterolog, herpetolog) monitoruje teren przed rozpoczęciem prac i w ich trakcie, wskazując potrzebę dodatkowych zabezpieczeń.
- ochrona istniejących ekosystemów – np. przy przejściu nad Strugą Młyńską żaden element inwestycji nie wchodzi w teren użytku ekologicznego.
- zachowanie ciągłości systemów retencyjnych – obiekt w km 11+045 nad Rowem R8/18 zaprojektowano z uwzględnieniem istniejącego systemu Małej Retencji i infrastruktury Lasów Państwowych.
Postępy na budowie S10
17 czerwca tego roku wojewoda Michał Sztybel podpisał decyzję ZRID dla odcinka Emilianowo–Solec Kujawski – to drugi odcinek drogi S10 z zatwierdzoną decyzją realizacyjną. Budowa trwa już na sąsiednich fragmentach: Bydgoszcz Południe–Emilianowo oraz Solec Kujawski–Toruń Zachód. W przygotowaniu znajduje się jeszcze dokumentacja dla odcinka Toruń Zachód–Toruń Południe. Zakończenie budowy całego odcinka przewidziane jest na 2027 rok.
Aktualne informacje o postępach znajdują się na stronach: