Fonomo 2025 / źródło: annalukaszewicz.pl
Bydgoszcz znowu będzie brzmieć inaczej. Czternasta edycja Fonomo Music & Film Festival to cztery dni koncertów, filmów, wystaw, warsztatów i spotkań, które wymykają się prostym kategoriom.
Fonomo łączy od lat dźwięk i obraz w specyficznym stylu. Od 2012 roku buduje własny język, w którym obraz spotyka się z dźwiękiem, a eksperyment z doświadczeniem. – Chcieliśmy zrobić wydarzenie, na które będziemy zapraszali artystów, którzy nas pasjonują, zachwycają, ciekawią – mówi Artur Maćkowiak, prezes Fundacji Nowa Sztuka Wet Music oraz współtwórca i kurator Fonomo Music & Film Festival. – Chcieliśmy podzielić się z innymi naszymi fascynacjami – dodaje.
Ta potrzeba dzielenia się przekształciła się w jeden z najbardziej nieoczywistych festiwali audiowizualnych w północnej Polsce. Choć formuła Fonomo pozostała przez lata spójna, organizatorzy nieustannie szukają nowych ścieżek.- Nie chcemy być zakładnikami własnych pomysłów. Reagujemy na to, co się dzieje, podążamy za intuicją – dodaje Maćkowiak.
Podczas tegorocznej edycji, która odbędzie się od 23 do 26 października w Miejskim Centrum Kultury, klubie Mózg, Velvet, galerii miejskiej BWA i Młynach Rothera w programie wyróżniają się nazwiska artystów. Drew McDowall – były członek legendarnego Coil – zabierze słuchaczy w mroczne, elektroakustyczne pejzaże. Hüma Utku połączy eksperymentalną elektronikę z refleksją psychologiczną. Piernikowski przetestuje granice między muzyczną abstrakcją a bezpośrednią ekspresją, a Amnesia Scanner i Freeka Tet rozmontują scenę koncertową, zamieniając ją w „glitchujący” spektakl.
Fonomo to jednak nie tylko muzyka. Równie ważna jest warstwa filmowa – od odświeżonego „Stop Making Sense” o Talking Heads w wersji 4K, przez groteskowe kino Quentina Dupieux, po dokumentalne portrety Meredith Monk („Monk in Pieces”) i kultowego albumu Kur („Najgłupsza płyta świata”).
W tegorocznym programie warto zwrócić uwagę także na część wystawienniczą. Patryk Hilton w projekcie „Z igły widły” traktuje tatuaż jako pełnoprawne medium sztuki współczesnej. Jakub Kosecki – którego prace będzie można zobaczyć w Galerii Miejskiej bwa – konstruuje artystyczne interfejsy z elektrośmieci w instalacji „Polimorficzne Międzymordzie”. Jarosław Pawlicki zaprezentuje natomiast graficzne partytury inspirowane kryptologią. Fonomo konsekwentnie rozszerza definicję dźwięku – również na to, co wizualne.
W tym roku możemy spodziewać się wydarzeń specjalnych: spacer „Poza Fonomo” z Mikołajem Buzałą, rodzinne warsztaty EtnoDrum w Młynach Rothera czy giełda płytowa w kawiarni Velvet. To propozycje bezpłatne, dostępne dla wszystkich.