Inwestycje PESA hala montażowa / Fot. PESA Bydgoszcz
PESA Bydgoszcz podpisała strategiczną umowę finansowania o wartości do 6,8 miliarda PLN z konsorcjum, w którego skład weszło ponad 20 polskich i zagranicznych instytucji finansowych. To jedno z największych przedsięwzięć finansowych w historii spółki.
PESA dynamicznie się rozwija, zwiększa produkcję i zatrudnienie. Potrzebna była więc nowa umowa, która zapewni gwarancje i finansowanie nowych projektów. I taką właśnie umowę, wartą 6,8 miliarda złotych, bydgoska firma właśnie podpisała.
– W skład konsorcjum weszły zarówno wiodące instytucje, które dotychczas współpracowały z PESA, jak i nowe podmioty o zasięgu globalnym. To wyraźny sygnał ze strony rynków finansowych, że działania spółki są pozytywnie odbierane i budzą zaufanie. Zawarcie umowy stanowi nową jakość w finansach firmy, zabezpiecza jej potrzeby rozwojowe i otwiera drogę do dalszej ekspansji – podkreśla odpowiedzialny za negocjacje umowy Robert Tafiłowski, wiceprezes ds. finansowych PESA.
Nowa umowa poza finansowaniem potrzeb długoterminowych daje również możliwość finansowania potrzeb obrotowych. Dostarcza także pakiet zabezpieczeń gwarancyjnych dla kontraktów rozpoczętych, jak i dla nowych kontaktów które będą pozyskane w najbliższych latach. Umowa pozwoli na podwojenie możliwości produkcyjnych w bydgoskich zakładach, co jest niezbędne do realizacji obecnego portfela zamówień o wartości ponad 15 miliardów złotych. Finansowanie wzmocni ekspansję PESA na rynkach zagranicznych, w tym m.in. rozwój sieci centrów serwisowych (np. w Czechach i Rumunii).
Już teraz PESA realizuje zamówienia dla Ceskich Drah, wypełnia kontrakt rumuński, produkuje ezety dla ŁKA i Kolei Dolnośląskich, tramwaje dla Krakowa, Śląska, Torunia, lokomotywy dla Intercity, RCP i Orlen Kolej. Dla czeskiego przewoźnika RegioJet przygotowuje elektryczne zespoły trakcyjne na linię R9, dwunapięciowe i rozpędzające się do 200 km/h.
Spółka ma w portfelu zamówienia o wartości ponad 15 miliardów złotych. Do ich realizacji oraz dalszej ekspansji rynkowej konieczne były dwa elementy – zwiększenie zasobów produkcyjnych i refinansowanie działalności. Realizowany od 2024 roku program inwestycyjny dzięki robotyzacji, automatyzacji spawania laserowego oraz modernizacji technologii pozwoli podwoić możliwości produkcyjne w bydgoskich zakładach Grupy. Rozmowy i negocjacje dotyczące nowego modelu finasowania działalności PESA prowadzone były jednocześnie z realizacją programu inwestycyjnego – mówi Piotr Matczuk, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju, właściciela PESA.
Grupa PESA jest największym producentem taboru kolejowego w Polsce i regionalnym liderem w fazie dynamicznego wzrostu. Zatrudnia blisko 4 tysiące pracowników w swoich zakładach w Bydgoszczy i Mińsku Mazowieckim. W latach 2004-2024 PESA dostarczyła prawie 2000 pojazdów na rynek polski i europejski.
Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!


