Pierwszy etap prac już się rozpoczął. To przygotowanie dokumentacji projektowej dla linii tramwajowej łączącej rondo Kujawskie z pętlą, która ma powstać przy ul. Bielickiej. Celem jest zbudowanie połączenia z Błoniem, a potem rondem Grunwaldzkim.
Ulice Solskiego, Piękna, Szubińska i Kruszwicka to jeden z korytarzy transportowych od wielu lat rezerwowany pod nową linię tramwajową. Przy przebudowie Kujawskiej powstało już „wyjście” torowiska w kierunku Szwederowa.
Po analizie wielokryterialnej, której towarzyszyły konsultacje społeczne budowa torowiska w tej części miasta uznana została za jeden z priorytetów. Dwutorowa linia tramwajowa o długości 3,4 km pozwoli na lepsze skomunikowanie osiedli Szwederowo, Górzyskowo oraz Błonia z centralną częścią miasta. Będzie to także alternatywna trasa pomiędzy Górnym Tarasem a Śródmieściem.
Pierwszy etap prac
Ze względu na dużą skalę przedsięwzięcia będzie ona realizowana etapami. W pierwszej kolejności przygotowana zostanie dokumentacja dla budowy odcinka o długości 1,5 km – od ronda Kujawskiego do pętli tramwajowej przy ul. Bielickiej (z wyprowadzeniem torów w kierunku ul. Pięknej). Ważną częścią tej inwestycji będzie rozbudowa ulicy Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi, infrastrukturą dla komunikacji publicznej. Został już ogłoszony przetarg na przygotowanie dokumentacji. Przygotowanie kompletnej dokumentacji wraz z decyzją środowiskową i decyzją ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) zajmie wykonawcy około 20 miesięcy. W ramach tego samego zadania zaplanowano także zaprojektowanie przebudowy pętli tramwajowej w Myślęcinku przy ul. Rekreacyjnej. Tramwajowa inwestycja wstępnie planowana jest, po uzyskaniu funduszy europejskich na perspektywę 2021-27.
Zielone torowisko
Tramwaje na ul. Solskiego pojadą w pasie rozdzielającym jezdnie. Ma być to pierwsze zielone torowisko w Bydgoszczy. Przebudowana zostanie też cała podziemna infrastruktura oraz fragmenty ulic dojazdowych do nowej trasy. Pętla tramwajowa zostanie zlokalizowana na placu po północno-zachodniej stronie skrzyżowanie ulicy Solskiego i Bielickiej.
Przypomnijmy, że bydgoska sieć tramwajowa ma obecnie 41 kilometrów długości. Ostatnią z oddanych inwestycji jest trasa wzdłuż ul. Kujawskiej. W budowie jest nowy most tramwajowy spinający ulice Toruńską z Fordońską. W przyszłości planowane jest też połączenie Bielaw z rondem Fordońskim oraz pętli przy ul. Rycerskiej z ulicą Gdańską.