Wnętrze pojazdu Pesy z serii Regio160 / Wizualizacja Pesa Bydgoszcz SA
Polregio, największy kolejowy przewoźnik pasażerski z Polsce, chce kupić 200 nowych pociągów. W ramowym kontrakcie na ich dostawę uczestniczy także bydgoska Pesa. Do podziału jest zamówienie warte 7 miliardów złotych.
W maju ubiegłego roku Polregio ogłosiło przetarg na dostawę do 200 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dostawa ma dotyczyć maksymalnie 60 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych posiadających od 130 do 160 miejsc siedzących i maksymalnie 140 sztuk w wersji z minimum 210 miejscami siedzącymi.
To ogromne zamówienie, dlatego przewoźnik podpisał umowy ramowe z czterema producentami. Wśród nich jest Pesa z Bydgoszczy, której oferta za pociągi wyniosła 9,94 miliarda złotych. Pozostałe oferty złożyły: Newag z ceną 10,76 mld zł brutto, Stadler Polska z ceną w wysokości 10,89 mld zł brutto oraz Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych z ceną 7,16 mld zł brutto.
Pesa i pociągi dla Polregio
– Podpisujemy cztery umowy ramowe z czterema producentami: z Pesą, FPS Cegielski, Newagiem i Stadlerem. Pierwsza umowa wykonawcza zostanie zawarta jeszcze w tym roku. Do 2026 roku na tory wjedzie nawet do 200 nowych pojazdów. Planujemy na ten cel wydać około 7 mld zł – powiedział na uroczystości z okazji podpisania umowy ramowej prezes Polregio Artur Martyniuk.
Zamówienie jest tak duże, że Polregio będzie je dzielić. Podpisane umowy ramowe będą obowiązywać 36 miesięcy od dnia podpisania. Przez ten okres wykonawcy będą składać oferty na określoną liczbę pojazdów. O tym, u którego z producentów zostanie zamówiony pojazd, rozstrzygać ma aukcja elektroniczna. To na jej podstawie zawierane będą umowy w sprawie konkretnego zamówienia.
Pociągi dla Polregio mają rozwijać prędkość do 160 km na godzinę. Składy będą wyposażone w klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego Internetu oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Układ wnętrza zostanie przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością – pojazdy będą niskopodłogowe, jednoprzestrzenne wraz z pochylnią lub automatyczną windą. Jedna z dwóch toalet ma być również przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością, znajdzie się w niej także miejsce do przewijania niemowląt.
– Pesa, w ramach Strategii 2027+, konsekwentnie rozwija nową platformę pojazdów pasażerskich Regio160. Te pojazdy to suma naszych doświadczeń i nowych technologii. By spełnić oczekiwania pasażerów, przewoźników i obsługi prace nad platformą Regio160 rozpoczęliśmy od warsztatów UX /user experience/. To wszystko sprawia, że możemy zaoferować Polregio nowoczesne, bezpieczne, komfortowe i przyjazne środowisku pojazdy, zasilane zarówno z trakcji elektrycznej, jak i ogniw wodorowych czy baterii – mówi prezes PESA Bydgoszcz Krzysztof Zdziarski.
Pieniądze na zakup pociągów mają pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy. Przypomnijmy, że ciągle trwają negocjacje między rządem a Komisją Europejską w celu odblokowania KPO dla Polski. Rząd ma wypełnić tzw. kamienie milowe związane ze zmianami w kwestii praworządności.
Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju, Paweł Borys powiedział, że środki na tę inwestycję mają być niedługo dostępne. – Jako PFR jesteśmy operatorem Krajowego Planu Odbudowy, więc w kontekście źródeł finansowania rząd przedstawił przed nami zadanie zapewnienia bezpieczeństwa finansowego tego programu, niezależnie od opóźnień, dyskusji związanych z wypełnieniem kamieni milowych. Jako PRF gwarantujemy, że ministerstwo infrastruktury, Centrum Unijnych Projektów Transportowych i w ślad za tym Polregio będzie miało zapewnione środki finansowe, aby te inwestycje zrealizować,
P