Rynek przejazdów taksówkami ma być uregulowany. Jeśli maksymalne stawki przyjmie Rada Miasta Bydgoszczy, nawet „słupkowcy” nie będą mogli wziąć od pasażerów więcej niż przewiduje uchwała.
Rynek przejazdów taxi nie był dotąd w naszym mieście regulowany. Maksymalne stawki, jakie może wprowadzić taksówkarz za swoją usługę, wprowadziły już w większości miasta zrzeszone w Unii Metropolii Polskich. Tą drogą chce podążać Bydgoszcz. Dlaczego? By klienci nie byli przez nieuczciwych taksówkarzy naciągani.
Uchwała ustala ceny, mające charakter cen taryfowych maksymalnych, za przewozy taksówkami na terenie Miasta Bydgoszczy w związku ze zgłaszanymi uwagami o stosowaniu rażąco wysokich cen przez niektórych przedsiębiorców za przewóz z niektórych lokalizacji, takich jak okolice Dworca PKP – Bydgoszcz Główna czy Centrum Onkologii im. prof. F. Łukaszczyka w Bydgoszczy – czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.
Zaproponowane stawki zostały skonsultowane z działającymi w Bydgoszczy korporacjami taxi i porównane do stawek obowiązujących w innych dużych miastach. Uchwała wprowadzi dwie taryfy – I obowiązywać będzie między godziną 5.00 nad ranem i 23.00 wieczorem od poniedziałku do soboty, II – od godziny 23.00 do 5.00, a także w niedziele i dni ustawowo wolne od pracy, jak również w sylwestra i 24 grudnia od godziny 16.00. W taryfie I maksymalna stawka za kilometr wyniesie 4,5 zł, w taryfie II – 6,25 zł. Maksymalną opłatę początkową ustalono na 9 złotych, a godzinę postoju we wszystkich taryfach na maksimum 50 złotych.
Bydgoskie rozwiązanie, jeśli wejdzie w życie, będzie najkorzystniejsze dla pasażerów. We wszystkich miastach UMP pierwsza, niższa taryfa obowiązuje od godziny 6.00 do 22.00, w naszym mieście będzie więc wydłużona o dwie godziny (od 5.00 do 23.00). Proponowane taryfy maksymalne nie uderzą też w uczciwych taksówkarzy, którzy obecnie i tak jeżdżą za niższe stawki.
Z uzasadnienia projektu uchwały dowiadujemy się, że przed ustaleniem cen taryfowych maksymalnych przeprowadzono badanie zasadności wprowadzenia takich cen i jej skutków, poprzez analizę 100 losowo wybranych cenników umieszczonych na taksówkach należących do przedsiębiorców poddanych kontroli w latach 2021 – 2022. Z analizy tej wynika, że efektem wprowadzenia cen maksymalnych będzie konieczność dostosowania dotychczas stosowanych cen przez ok. 1-2 proc. przedsiębiorców: „Skutkiem przyjęcia uchwały będzie wyeliminowanie przypadków pobierania rażąco zróżnicowanych opłat za przejazdy taksówkami, co powinno pozytywnie wpłynąć na wizerunek bydgoskiego środowiska taksówkarzy oraz Miasta Bydgoszczy.”
Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!