Powstają nowe drogi rowerowe w Bydgoszczy / Fot. B.Witkowski/UMB
Na finiszu są prace przy drodze rowerowej wzdłuż ul. Andersa w Fordonie. Rowerzyści z niej już zresztą korzystają. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej informuje także, że tym tygodniu dużo nowych pasów rowerowych pojawi się w obrębie placu Weyssenhoffa.
Obecnie w Bydgoszczy znajdują się w sumie 124 kilometry rowerowych dróg. Na koniec roku ta liczba wzrośnie o około 13 kilometrów. To będzie rekordowy wynik w ciągu ostatnich lat.
– Rower stał się dla wielu bydgoszczan wygodnym, przyjaznym dla środowiska środkiem transportu – podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Umożliwia też pokonywanie coraz dłuższych dystansów. Musimy odpowiadać na te zmiany. Dlatego pracujemy nad tym, by poprawić spójność rowerowych dróg i zbudować je tam, gdzie korzystać będzie z nich najwięcej mieszkańców. W miejscach, gdzie nie ma możliwości technicznych budowy nowych ścieżek wyznaczamy rowerowe pasy oraz dopuszczamy kontraruch rowerowy na ulicach jednokierunkowych. To rozwiązania uzgodnione ze środowiskiem rowerowym, które już sprawdzają się w Bydgoszczy.
Drogi rowerowe w budowie
Obecnie w trakcie budowy i na ukończeniu znajduje się dwanaście odcinków dróg rowerowych. Najdłuższy z nich, 3 km, znajduje się w wzdłuż ul. Smukalskiej.
Oto lista tych odcinków:
- Bulwary nad Brdą – długość 0,3 km
- ul. gen. W. Andersa (w ramach BBO) – długość 0,6km
- ul. Smukalska – długość 3,0km
- ul. Jeździecka – długość 2,4 km
- ul. Chemiczna – długość 0,9 km
- ul. Hutnicza i dojazd do „Zalando” – 0,6 km
- Promenada w Starym Fordonie i dojazdy do nabrzeża – długość 0,6km
- Kontrapasy rowerowe w Śródmieściu – długość 1,5km
- Pasy rowerowe w Śródmieściu – długość 0,9 km
- Ścieżka rowerowa nad Kanałem Bydgoskim Flisy-Osowa Góra (ramach BBO) – długość 0,5 km
- Zachodni wiadukt J. Nowaka-Jeziorańskiego – długość 0,3 km
- Infrastruktura wokół mostu Kazimierza Wielkiego i ul. Perłowej – długość 1,8km
W tym roku w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego zaplanowano również remont ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Pelplińskiej o długości 1,5 km. Wraz ze zmianami w Strefie Płatnego Parkowania na ponad 20 kolejnych ulicach dopuszczony zostanie kontraruch rowerowy. Oznacza to w praktyce, że rowerzyści będą mogli bezpiecznie poruszać się na kolejnych prawie 8 kilometrach bydgoskich ulic, które zostaną odpowiednio oznakowane.
Na etapie przetargu lub przygotowań do jego rozpisania znajdują się dwa odcinki:
- ul. Curie-Skłodowskiej- Łęczycka – długość 3 km
- Bulwar nad Brdą (Krakowska-Żabia) – długość 1,2 km
Natomiast wśród ważniejszych rowerowych inwestycji zaplanowanych do realizacji są:
- ul. Fordońska wraz z kładką nad magistralą węglową oraz ul. Kasztelańska
- Wielka Pętla Fordonu (odcinki wybrane w BBO )
- ul. Wojska Polskiego (Szarych Szeregów – Chemiczna)
- ul. J. Sułkowskiego (Kozietulskiego – Modrzewiowa)
- ul. Glinki (Dąbrowa – Bydgoskich Przemysłowców)
- ul. Kielecka(Nowotoruńska – Toruńska)
- ul. Sudecka / Wyzwolenia / Pelplińska (pętla Tatrzańskie – granica miasta
- ul. Nakielska (wraz z przebudową ulicy)
- ul. Solskiego- Piękna (wraz z budową torowiska)
- ul. M. Dziatkiewicza (na terenie BPPT)