Ostatnia z inwestycji minionej dekady – most tramwajowy i drogowy nad Brdą łączący ul. Fordońską z Toruńską i Górnym Tarasem / Fot. ZDMiKP
Zamknięte i zwężone ulice, wykopy i roboty związane z inwestycjami Miejskich Wodociągów i Kanalizacji – to obecnie zmora bydgoszczan. W ciągu ostatnich dziesięciu lat też tak już bywało, kiedy trwały wielkie, komunikacyjne i drogowe inwestycje, a teraz można się nim cieszyć.
W cyklu „Dekada zmian” przypominamy najważniejsze inwestycje drogowe i komunikacyjne w mieście. Wcześniej pokazywaliśmy zmiany, jakie zaszły w latach 2013-2023 w sferze pracy i bezrobocia, rewitalizacji Salonu Miasta i zwracaniu miasta w kierunku naszych rzek: Brdy i Wisły oraz Kanału Bydgoskiego.
W grudniu 2023 minęło 10 lat, gdy pierwsze samochody przejechały nad Brdą mostem i Trasą Uniwersytecką. W pierwszym etapie kończyła się na ul. Wojska Polskiego, a w drugim – została przedłużona do al. Jana Pawła II i stała się wygodną, szybką arterią w kierunku południowym.
Dwa lata później, w 2015 roku, perspektywę ul. Dworcowej zamknął nowy gmach Dworca Głównego PKP. Przeszklony budynek jest tak skonstruowany, że otwiera widok na zabytkowy gmach dworca wyspowego z XIX wieku. Jego renowacja zdobyła wiele nagród.
Kilka miesięcy później, w styczniu 2016 o godz. 4.51 z pętli Łoskoń w Fordonie odjechał pierwszy tramwaj do centrum. To była „piątka” – nowy swing „Józef Święcicki” – patronował mu słynny twórca najpiękniejszych bydgoskich kamienic. Najbardziej charakterystycznym elementem jest węzeł Dworzec Wschód. Budowa najdłuższej wówczas linii tramwajowej w Polsce rozpoczęła się w październiku 2013. Obecnie na tej trasie tramwaje przewożą codziennie niemal 50 tys. osób.
W 2020 roku nastąpiło komunikacyjne otwarcie w kierunku zachodnim dzięki rozbudowie odcinka ul. Grunwaldzkiej od Węzła Zachodniego do trasy S5. Wyjeżdżamy szeroką, czteropasmową jezdnią (na zdjęciu poniżej) z buspasem i bezpieczną drogą rowerową. To także duże udogodnienie dla mieszkańców Osowej Góry.
Rok 2021 – rozbudowa ulicy Kujawskiej, z dwoma rondami: Bernardyńskim i Kujawskim, linią tramwajową w specjalnym wykopie, to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Koszt inwestycji, łącznie z zakupem 15 nowoczesnych tramwajów i zakończoną w 2019 roku przebudową węzła Szarych Szeregów to ponad 370 mln zł. Powstało nowe torowisko, buspasy, wygodne przystanki, bezpieczne rowerowe połączenie górnego tarasu ze Starym Miastem, czy nowe schody z ul. Kujawskiej do Parku Wolności. Czas podróży między Wyżynami i rondem Jagiellonów skrócił się do 12 minut.
Wszystkie te inwestycje powodowały różne trudności w ruchu oraz korki. Podobnie było ostatnio – z budową dwóch nowych mostów Kazimierza Wielkiego: tramwajowego i drogowego, razem z przebudową torowiska na odcinkach ul. Fordońskiej, Toruńskiej i Perłowej. Bydgoszczanie musieli trwać w korkach do końca tego roku. W listopadzie i grudniu wszystkie elementy tej inwestycji zostały ukończone. Jedziemy otwartymi w całości ul. Fordońską i Toruńską. Na Perłowej tramwaje wróciły na tory, poruszając się w kierunku Kapuścisk, Glinek i Wyżyn. W przyszłym roku, zgodnie z zapowiedziami, nie są planowane inwestycje, które spowodują komunikacyjne kłopoty.