Doświetlone przejścia, przybędzie ich w Bydgoszczy 32 / Fot. B.Witkowski/UMB
Cztery najważniejsze elementy mające zwiększyć poprawę bezpieczeństwa na bydgoskich ulicach to: doświetlenie kolejnych przejść dla pieszych, nowe przystanki wiedeńskie, bezpieczne skrzyżowania i nowocześniejsze oświetlenie. Miasto wyda na to 15 milionów złotych tylko w tym roku.
Szczegóły przedstawili w środę (24 stycznia) podczas konferencji prasowej członkowie rady ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
– Każda nowa inwestycja uwzględnia przede wszystkim bezpieczeństwo użytkowników – podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz, który przewodniczy również radzie bezpieczeństwa ruchu drogowego. – Ulice wyposażamy w chodniki, oświetlenie, przejścia dla pieszych, bariery oraz inne elementy poprawiające bezpieczeństwo. W ostatnich latach za cel obraliśmy sobie jednak również dostosowanie istniejącej już infrastruktury do potrzeb mieszkańców. Dlatego zainicjowaliśmy program doświetlania przejść dla pieszych, przebudowujemy przystanki i skrzyżowania. W tym roku zlecimy kolejny pakiet zadań, które zadbają przede wszystkim o bezpieczeństwo pieszych. Na działania związane z poprawą bezpieczeństwa zabezpieczamy około 15 mln zł – powiedział zastępca prezydenta.
Ponad 30 nowych przejść z doświetleniem
Każdy pieszy i kierowca wie, jak pomagają siebie dostrzec dodatkowo oświetlone przejścia. To ważne szczególnie jesienią i zimą, Akcja została zainicjowana w 2018 roku przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego dla Miasta Bydgoszczy i Powiatu Bydgoskiego. W Bydgoszczy istnieje już ponad 120 doświetlonych przejść. – W 2024 doświetlimy ponad 30 przejść – zapowiedział Jakub Proczek z Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.
Oto pełna lista miejsc z doświetlonymi przejściami:
1 | ul. Akademicka/ Pałubickiego | |
2 | ul. Inowrocławska/ Leszczyńskiego | |
3 | ul. Inowrocławska/ Skorupki | |
4 | ul. Inowrocławska/ Ciechocińska | |
5 | ul. Ujejskiego / Polna | |
6 | ul. Poznańska/ Wierzbickiego | |
7 | ul. Poznańska/ Św. Trójcy | |
8 | ul. Gdańska/Dwernickiego | |
9 | ul. Gdańska/ Leśna | |
10 | ul. Czerwonego Krzyża/ Władysława IV | |
11 | ul. Przemysłowa 26 | |
12 | ul. Morska 4a | |
13 | ul. Powstańców Wlkp 63 | |
14 | ul. Skarżyńskiego 7 | |
15 | ul. Swobodna/ Piłsudskiego | |
16 | ul. Szpitalna/ ul. Modrakowa | |
17 | ul. Szubińska/ Schulza | |
18 | ul. Paderewskiego przy Filharmonii | |
19 | ul. Romanowskiej przy Ośrodku Szkolno – Wychowawczym nr 2 | |
20 | ul. Fabryczna / Składowa | |
21 | ul. Poznańska/ przy Kwadracie | |
22 | ul. Bałtycka 59 | |
23 | ul. Chocimska/ Kościuszki | |
24 | ul. Wyzwolenia / Styki | |
25 | ul. Głowackiego 51 | |
26 | ul. Glinki 153 | |
27 | ul. Kasztelańska/ Mączna | |
28 | ul. Konopnickiej / Ugory | |
29 | ul. Filtrowa 27 przy Żabce | |
30 | ul. Poznańska/ Chwytowo | |
31 | ul. Grudziądzka/ Teskowej | |
32 | ul. Wyzwolenia 31 |
Kolejnym elementem poprawiającym nie tylko bezpieczeństwo, ale także wygodę szczególnie osób starszych i z niepełnosprawnościami są tzw. przystanki wiedeńskie. – Zostaną w tym roku zbudowane dwie pary przystanków wiedeńskich w ciągu ul. Gdańskiej, na pl. Praw Kobiet oraz pl. Wolności. Ważne też, że podczas prac zajęty będzie tylko jeden pas ruchu na Gdańskiej. Kolejne inwestycje to przebudowa ul. Pod Skarpą na odcinku od posesji nr 52 do ul. Korfantego – mówi Proczek. Powstaną tam m.in. progi zwalniające wyspowe oraz skrzyżowania równorzędne. Zaplanowano też budowę bariery sprężystej przy ulicy Armii Krajowej na odcinku między ul. Gdańską i Zamczysko, gdzie kierowcy często wykonywali niebezpieczne manewry zawracania przez pas zieleni.
Radny Robert Langowski z Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego dla Miasta Bydgoszczy i Powiatu Bydgoskiego podkreślał – Wszystkie działania mają nas zbliżyć do celów określonych w Strategii Rozwoju Bydgoszczy. Pieszy i rowerzysta mają się czuć bezpiecznie. Zwężanie jezdni, spowalnianie ruchu to efekt uwag mieszkańców. Wsłuchujemy się w ich głos.
Marcin Włosiński, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy zwrócił uwagę, że w minionym roku więcej było zdarzeń na przejściach dla pieszych – Główną przyczyną jest nieudostępnienie pierwszeństwa na przejściach. Nasze opracowania statystyczne udostępniamy zespołowi BRD, dla którego to wskazówka, jakie działania podejmować w zakresie bezpieczeństwa.