Kapsuła z aktem erekcyjnym znalazła swoje miejsce / Fot. R. Sawicki/UMB
– To najważniejsza inwestycja kultury w naszym regionie – powiedział Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego podczas podpisania aktu erekcyjnego budowy czwartego kręgu Opery Nova. – Ten obiekt rozświetli otoczenie, będzie cieszył bydgoszczan – dodał Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. Budowa czwartego kręgu trwa, a 20 kwietnia rozpoczyna się XXX Bydgoski Festiwal Operowy.
Uroczystość podpisania i wmurowania aktu erekcyjnego odbyła się we wtorek (2 kwietnia). Ściany powstającego obecnie podziemnego parkingu pod czwartym kręgiem już wystają ponad poziom ulicy Focha. Na najwyższym, betonowym, drugim stropie kondygnacji parkingu uroczyście podpisano akt erekcyjny budowy czwartego kręgu Opery Nova.
– Ten dzień jest symboliczny nie tylko ze względu na podpisanie aktu. Dokładnie 30 lat temu, w kwietniu 1994 roku odbył się pierwszy Bydgoski Festiwal Operowy. Miał on zwrócić uwagę mieszkańców Bydgoszczy i regionu na możliwości budowanego od wielu lat gmachu opery, wtedy jeszcze będącego w stanie surowym – powiedział Maciej Figas, dyrektor Opery Nova. Melomani pamiętają, że pierwsza edycja BFO odbyła się w surowych ścianach i murach, a widzowie zasiedli na zwykłych krzesłach. Wtedy trwał 21. rok budowy opery, która rozpoczęła się jeszcze w PRL.
Z czwartym kręgiem jest inaczej. Inwestycja trwa. Na uroczystość przybyli architekci Andrzej Prusiewicz i Krzysztof Kozłowski z Biura Projektowego WAPA, odpowiedzialnego za projekt IV kręgu. – Wracamy do koncepcji nieżyjącego już Józefa Chmiela, który przewidział czwarty krąg w projekcie z 1962 roku. Projektanci, którzy są dzisiaj z nami, też symbolizują IV krąg opery. Andrzej Prusiewicz jest współautorem projektu gmachu głównego opery. A z kolei Krzysztof Kozłowski współpracował z zespołem w końcowej fazie budowy na przełomie XX i XXI wieku. Widzieliśmy się już kilka lat wcześniej, a dzisiaj spotykamy się w nowym charakterze – opowiadał Maciej Figas.
Akt erekcyjny został podpisany przez Piotra Całbeckiego, marszałka województwa, Rafała Bruskiego, prezydenta Bydgoszczy i Macieja Figasa, dyrektora opery. Samorząd województwa i miasto Bydgoszcz pospołu finansują inwestycję. Dokument zawinięto w specjalną tubę. W urnie umieszczono także symboliczną kielnię i plakat promujący XXX Bydgoski Festiwal Operowy oraz zdjęcia makiety gmachu z 1962 roku. Kapsuła przeniesiona przez dźwig spoczęła w przygotowanym do tego miejscu. Będzie zalana betonem.
– Roboty przy parkingu i czwartym kręgu przesuwają się sukcesywnie. Pozbyliśmy się problemu z wodami podziemnymi, które wpływały na prace. Studnie artezyjskie został zadekowane – powiedział Adam Olejnik, kierownik budowy z firmy Budimex. Planowany czas rozbudowy – podczas podpisania umowy – wynosił 28 miesięcy, jednak termin ten wydłużył się o sześć miesięcy. Pierwsi goście opery powinni przybyć do IV kręgu w 2026 roku.
Czwarty krąg Opery Nova. Będzie cieszył bydgoszczan
– Zawsze to powtarzam, że jest to najważniejsza inwestycja kultury w naszym regionie. Cieszę się, że dokończenie tego ambitnego przedsięwzięcia trafiło na dobry grunt, czyli pana dyrektora i jego pracowników. Jesteście skuteczni i kultura polska dzięki wam zyskuje. Dziękuję prezydentowi Bydgoszczy. Bez wsparcia miasta to przedsięwzięcie nie mogłaby być zrealizowane w takiej skali, w takim tempie i z takim rozmachem – przyznał marszałek Piotr Całbecki.
– Współpraca z Urzędem Marszałkowskim była naturalna. Dla mnie i radnych wszystko, co dzieje się w Bydgoszczy, jest wspólnym dobrem – powiedział prezydent Rafał Bruski – Z oferty opery korzystają mieszkańcy regionu, ale z pewnością najliczniej bydgoszczanie. Pięknieje nasze miasto. Cieszę się, że jest powrót do pierwszej idei, a więc kręgu, który był przez projektantów tutaj zaplanowany. Po 30 latach są nowe technologie i nowe możliwości. Na pewno ten obiekt XXI wieku rozświetli otoczenie i będziemy wspólnie z niego się cieszyć – dodał.
– Ostatnia dekada to czas, w którym postawiliśmy na wzmocnienie kulturalnego potencjału miasta – podkreślił prezydent Bydgoszczy – Na inwestycje związane z kulturą trafiło w Bydgoszczy prawie 700 mln złotych. Z budżetu miasta najwięcej wydaliśmy na Młyny Rothera, Teatr Polski, Teatr Kameralny i Miejskie Centrum Kultury. Obecnie najwięcej miejskich pieniędzy wspiera budowę IV kręgu Opery. Dużą satysfakcję sprawia fakt, że na wiele zadań, w tym budowę IV kręgu, z sukcesem sięgamy po dofinansowanie zewnętrzne. Pomaga w tym intensywna współpraca wszystkich partnerów: Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Miasta Bydgoszczy i samej Opery Nova. Tytuł Miasta Muzyki przyznany przez UNESCO, utwierdza nas, że warto konsekwentnie realizować nasze ambitne cele związane z kulturą.
Dokończenie projektu po 70 latach
1 października 2006 r. odbyły się uroczystości 50-lecia działania Opery w Bydgoszczy. Wtedy oficjalnie przekazano do użytkowania ukończony gmach główny Opery Nova (pierwsze trzy kręgi), którego budowę rozpoczęto jeszcze w 1973 roku.
Prace przy IV kręgu ruszyły w lutym 2023 roku. Zaczęło się od poszukiwań archeologicznych. Inwestycja jest podzielona na dwie części (są realizowane równolegle). Pierwszy etap stanowi IV krąg opery, który będzie połączony z obiektem głównym. Znajdą się w nim m. in. sala z wielofunkcyjnym rozwiązaniem widowni na 485 osób, przestrzeń wystawiennicza, sala kinowa na 205 osób oraz taras widokowy na katedrę i Wyspę Młyńską. Druga część inwestycji to dwupoziomowy garaż podziemny z miejscami dla 228 pojazdów z placem miejskim w jego górnej części.
Budowa kosztuje około 116 mln zł netto. Po połowie finansują ją miasto Bydgoszcz oraz samorząd województwa kujawsko-pomorskiego. Miasto wyda w sumie ok. 60 mln zł. Parking podziemny finansuje w całości samorząd województwa kujawsko-pomorskiego. W marcu bieżącego roku poinformowano także o otrzymaniu ponad 24 mln zł unijnej dotacji na te prace.
XXX Bydgoski Festiwal Operowy
Jak przebiegają prace, dobrze widać z foyer Opery Nova. Z pewnością postępy będą z zainteresowaniem oglądać melomani podczas przedstawień XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego, który rozpoczyna się 20 kwietnia od premierowej realizacji „Don Pasquale” Gaetano Dionizzettiego, którą przygotowali artyści Opery Nova. Zobaczymy w sumie siedem przedstawień z Polski i Europy.
Tegoroczny BFO zakończy się 4 maja ucztą dla wielbicieli baletu. To będzie „Romeo i Julia” Sergiusza Prokofiewa – historia kochanków wszech czasów opowiedziana w wybitnej choreografii Jeana-Christophe’a Maillota i w wykonaniu wiodącego na Starym Kontynencie zespołu Baletu Monte Carlo.
Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!