Jeszcze kilka dni i rowerzyści będą mogli dojechać bezpiecznie do ronda Toruńskiego kontrapasem wzdłuż ulicy Bełzy.
Wykonawca prac drogowych miał nieco problemów z właścicielami aut, którzy pozostawiali swoje samochody w miejscu, gdzie miało odbywać się końcowe malowanie nawierzchni. Nie zwracali uwagi na nowe oznakowanie i barierki, które miały uniemożliwić parkowanie. Na miejscu interweniowała bydgoska Straż Miejska, ale po odjeździe patrolu miejsca ponownie wypełniały się samochodami.
– Oznakowanie jest już wykonane w 80 procentach, wykonawca musi jeszcze oznakować strzałkami i symbolami rowerów kontrapas, by kierowcy mieli świadomość, że z naprzeciwka mogą nadjechać rowerzyści – informuje Tomasz Okoński, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.
Kontrapas przy ulicy Bełzy będzie połączony z ciągiem pieszo-rowerowym na ulicy Jar Czynu Społecznego. Chociaż w Bydgoszczy kontrapasy, zgodnie z wolą środowisk rowerowych (podobnie jak kontraruch), pojawiają się coraz częściej, to warto przypomnieć, jak bezpiecznie się po nich poruszać.
Prace na ul. Bełzy / Fot. B.Witkowski / UMB
Czym jest kontrapas
Kontrapas to pas ruchu dla rowerów, wyznaczony na całej długości oznakowaniem poziomym, w kierunku przeciwnym do ruchu innych pojazdów na drogach jednokierunkowych. Kontrapasy rowerowe stosuje się na drogach o dopuszczalnej prędkości od 30 do 50 km na godz. Najważniejsze jest to, że po kontrapasie można poruszać się jedynie w jednym, wyznaczonym kierunku (w tym wypadku jadąc w dół ulicy Bełzy). Z kolei ruch w stronę przeciwną powinien odbywać się po prawej stronie jezdni zgodnie z zasadami ogólnymi.
Kontraruch rowerowy obowiązywać będzie docelowo na około 20 bydgoskich ulicach. Pierwsza z tego typu oznakowaniem była ulica Celna w Starym Fordonie. Jednak z uwagi na to, że kontraruch może być stosowany jedynie na drogach jednokierunkowych z ograniczeniem prędkości do 30 km na godz., ulice z kontraruchem spotykane są najczęściej w ścisłym centrum Bydgoszczy. Rowerzyści powinni poruszać się na nich prawą stroną jezdni (patrząc w kierunku ruchu rowerzysty).