Maksymalne prędkości rozkładowe na trasach zarządzanych przez PKP PLK / Źródło: PKP PLK /
PKP PLK jeszcze w tym roku chce ogłosić przetargi na przebudowę stacji i szlaków kolejowych na kwotę przekraczającą 17 miliardów złotych. Wśród inwestycji znalazła się przebudowa stacji Maksymilianowo.
Od 500 milionów do nawet miliarda złotych wyda PKP PLK na modernizację stacji Maksymilianowo. Takimi planami podzieliła się niedawno kolejowa spółka. Tylko w tym roku zamierza ogłosić przetargi na kwotę przekraczającą 17 miliardów złotych, a wśród inwestycji znalazło się Maksymilianowo.
Skąd tak gigantyczna kwota na przebudowę stacji, przez którą pasażerów wożą Przewozy Regionalne i Arriva, a wymiana pasażerska na dobę to około 300 osób? Bo w tej modernizacji nie o ruch pasażerski (głównie) chodzi. Przez Maksymilianowo wiedzie bowiem Magistrala Węglowa. Tymczasem prace nad przebudową stacji i kolejowymi trasami wylotowymi z Trójmiasta są bardzo opóźnione. Jeszcze w 2017 roku planowano powstanie w Maksymilianowie dwupoziomowego skrzyżowania linii kolejowych 201 (Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port) i 131 (Chorzów Batory – Tczew) oraz budowę dwóch dwukrawędziowych peronów oraz wiaduktu nad torami. Niewiele z tego wyszło.
Celem zmian ma być poprawa przepustowości, zwiększenie prędkości handlowej na szlakach kolejowych i skrócenie czasów przejazdu. PKP PLK zapowiedziała, że przetargi będą ogłaszane w trybie „buduj”, a to oznacza, że potencjalny wykonawca otrzymać ma już komplet dokumentów, w tym decyzji środowiskowych, które umożliwią mu szybkie rozpoczęcie prac modernizacyjnych. W przetargach „projektuj i buduj” to na wykonawcy ciąży obowiązek uzyskania wszystkich zgód i dokumentacji.
Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!