Młyny Rothera / Fot. B. Witkowski / UMB
W dniach 27-28 czerwca 2024 roku po raz pierwszy ruszy Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny na żywo – Kompas edukacji. Odbędzie się w bydgoskich Młynach Rothera.
– Uznaliśmy, że tym, czego obecnie potrzebujemy najbardziej, jest zorientowanie się w mapie edukacyjnego świata, podobnie jak tradycyjny kompas wskazuje swym położeniem strony świata – napisali organizatorzy. – Sądzimy, że takie rozwiązanie pozwoli każdej uczestniczce i każdemu uczestnikowi tego wydarzenia na uzyskanie punktów orientacyjnych, dzięki którym możliwe będzie stworzenie własnej mapy pozwalającej na poruszanie się w gąszczu idei, pomysłów, praktyk, z którymi w edukacji mamy do czynienia. Przyjmujemy, że edukacja ma miejsce w przestrzeniach pomiędzy soma, psyche i polis. Pedagogika, która edukację czyni przedmiotem badania, stoi z kolei na „czterech nogach”: biologicznej, psychologicznej, socjologicznej i filozoficznej. Program spotkania został skonstruowany w taki sposób, żeby zaistniały zarówno wspomniane przestrzenie, jak i owe „cztery nogi”.
Program:
Czwartek, 27 czerwca 2024 r.
13.00
Rejestracja uczestniczek i uczestników, poczęstunek na dzień dobry
14.00
Rozpoczęcie: Prof. dr hab. Roman Leppert – twórca Akademickiego Zacisza, Dr Konrad Ciesiołkiewicz – Prezes Fundacji Orange, Sławomir Czarnecki – Dyrektor Młynów Rothera, Magdalena Bigaj – Prezeska Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa
14.15–16.30
Wystąpienia – część pierwsza
Prof. UAM dr hab. Michał Klichowski: Uczenie się w czasach komercjalizacji neurotechnologii i hakowania mózgu
Magdalena Bigaj: Higiena cyfrowa w edukacji – co nauka mówi nam o wpływie urządzeń ekranowych na kompetencje kognitywne
Prof. dr hab. Ewa Filipiak: Koncepcja umysłu, kultury i edukacji – perspektywa Lwa S. Wygotskiego i Jerome S. Brunera. Co z niej wynika dla zmiany edukacji?
16.30–17.00
Przerwa kawowa
17.00–18.30
Wystąpienia – część druga
Prof. UŚ dr hab. Magdalena Szpunar: Komunikowanie bez przemocy. O języku serca jako języku włączającym
Prof. AMW dr hab Piotr Zamojski: Polis i skholē: od logiki produkcji z powrotem ku rzeczy publicznej
(Po każdym z wystąpień przewidziana jest możliwość zadania pytań oraz zabrania głosu w dyskusji.)
19.00–20.30
Akademickie Zacisze Na Żywo z udziałem wszystkich występujących oraz uczestniczek i uczestników wydarzenia
20.30
Kolacja
Piątek, 28 czerwca 2024 r.
9.00–10.30
- Warsztaty (jeden do wyboru)
- Czym jest higiena cyfrowa i jak ją realizować wśród osób w różnym wieku?– prowadząca: Magdalena Bigaj
Higiena cyfrowa to chroniące zdrowie zachowania. Ale jakie to zachowania i co dokładnie chronią? Podczas warsztatu nauczymy się jak zdefiniować obszary w swoim życiu, które narażone są na negatywny wpływ internetu i porozmawiamy o tym jak tworzyć indywidualne strategie higieny cyfrowej dla osób w każdym wieku, nie tylko dzieci i młodzieży.
- Podmiotowość dziecka wobec wyzwań środowiska informacyjnego i mediów cyfrowych
– prowadzący: dr Konrad Ciesiołkiewicz
Dzieci i młodzież ciągle jeszcze są za mało słuchani w kwestiach, które ich dotyczą. Szkoła i środowisko cyfrowe to ważna część ich codziennych doświadczeń, nabywania ważnych kompetencji. Z badań wynika także, że prawo do prywatności jest istotną wartością dla młodych. Jak szkoła i inne placówki mogą podejść do publikowania ich wizerunków w sposób, który respektowałby to prawo? Jak poprzez swoje praktyki może uczyć cyfrowego „savoir-vivre’u”, bezpieczeństwa w sieci, a swoimi decyzjami podnosić świadomość społeczną na temat praw dziecka w środowisku cyfrowym? A może odegrać w tym kluczową rolę. Praca nad standardami ochrony małoletnich wydaje się doskonałą okazją do przemyślenia i uregulowania tych kwestii.
- Jak tworzyć skuteczne programy profilaktyczne?
– prowadząca: Aleksandra Rodzewicz
Podczas warsztatów porozmawiamy o tym:
– o co należy zadbać w sposób szczególny tworząc program profilaktyczny;
– jakie są rafy tworzenia i wdrażania programów profilaktycznych;
– jakie są nasze doświadczenia z „Projektu Młode Głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”.
- Rola Rzecznika Praw Ucznia w szkołach i w samorządzie
– prowadzący: Agata Dawidowska i Damian Jaworek
Z jakimi problemami zmagają się młodzi ludzie w szkole? Jak można zadbać o ich prawa? Po co są rzecznicy praw uczniowskich w szkole i samorządzie? Jak rzecznicy na różnych szczeblach mogą ze sobą współpracować? Między innymi z tymi pytaniami postaramy się zmierzyć razem z uczestnikami i uczestniczkami warsztatów. Wspólnym dla nas mianownikiem będzie dobro uczniów i uczennic.
- Kreatywne pisanie sposobem na uczenie się
– prowadząca: Kinga Willim
Podczas warsztatu przeprowadzimy burzę mózgów i poszukamy miejsc do zastosowania metody kreatywnego pisania na różnych przedmiotach szkolnych i nie tylko. Prowadząca opowie, od czego zacząć pisanie z uczniami i skąd brać inspiracje. Przedstawi również przykłady ćwiczeń oraz sposoby ich przekształcenia na potrzeby nauki konkretnych przedmiotów. Na koniec przedyskutujemy, jak pogodzić snucie opowieści z podstawą programową.
10.30–11.00
Przerwa kawowa
11.00–13.00
Premiera książki „Efekt neuro. Pedagogika i uwodzenie umysłów” (Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2024), spotkanie z autorem: Prof. UAM dr. hab. Michałem Klichowskim
(Akademickie Zacisze patronuje tej książce)
13.00
Zakończenie wydarzenia
15.00 – 16.30
Bonus: spotkanie poetyckie z Magdaleną Szpunar zatytułowane „Mieszkają we mnie słowa” (spotkanie – organizowane z myślą o uczestniczkach i uczestnikach Kompasu Edukacji – odbędzie się w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Bydgoszczy, Stary Rynek 22-24).
Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!