Projektanci mostu Pomorskiego nie byli w stanie przewiedzieć, że będzie „pracował” pod takim natężeniem ruchu / Fot. B. Witkowski /
Jeden, dwa, a może trzy mosty zaproponują projektanci w miejsce wysłużonego i częściowo uszkodzonego mostu Pomorskiego? Koncepcja będzie poddana szerokim konsultacjom społecznym.
– Obecny 80-metrowy obiekt może zostać zastąpiony przez trzy rodzaje przepraw. Projektanci mają zaproponować wariant z jednym mostem, dwoma lub trzema (dwa drogowe i tramwajowy). Nowe konstrukcje mają być dłuższe niż obecna. Zakładamy też likwidację tunelu prowadzącego na parking centrum handlowego. Na nowych mostach pojawią się trzy pasy ruchu w każdą stronę, z czego skrajne będą buspasami. Pojawią się też ciągi pieszo-rowerowe. Planowane zadanie zakłada też remont torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Toruńskiej aż w okolice ulicy Perłowej – poinformował Tomasz Okoński, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Zarysowania na belce mostu
Most Pomorski w obecnym wydaniu zaprojektowano niemal 60 lat temu. Modernizację przeszedł w latach 2004-2005. Ówcześni projektanci nie przewidzieli takiego wzrostu ruchu i obciążeń, jakim poddawana była (do czasu otwarcia drogi ekspresowej S5 cały ruch tranzytowy przechodził przez most) i jest obecnie przeprawa. Po modernizacji most Pomorski został objęty okresowymi kontrolami.
– Niestety jesienią 2022 roku na jednej z pięciu belek nośnych wykryliśmy zarysowanie. Natychmiast wprowadziliśmy ograniczenie prędkości w ruchu tramwajów i pojazdów, a także zakaz wjazdu na most ciężarówek o masie powyżej 10 ton (z wyjątkiem autobusów komunikacji miejskiej) – przypomina Tomasz Okoński.
Nowa wizja dla dwóch rond
Koncepcja, która ma zostać przygotowana, obejmie też przebudowę ronda Fordońskiego. Wykonawca ma zaprojektować tam dodatkowe wyprowadzenie linii tramwajowej w ulicę Wyszyńskiego. Na wszystkich wlotach pojawią się też nowe przystanki autobusowe. Zadaniem projektanta będzie też stworzenie nowej wizji ronda Toruńskiego w dwóch wariantach z pozostawieniem torowiska do Babiej Wsi albo z torowiskiem w pasie ulicy Toruńskiej.
Koncepcja, która zostanie przygotowana przez projektantów, będzie jeszcze poddana konsultacjom społecznym. W ramach opcji będzie również możliwość przygotowania szczegółowej dokumentacji projektowej. Po jej przygotowaniu będzie można przystąpić do prac budowlanych. Wstępna dokumentacja nowego łącznika północnej i południowej części Bydgoszczy ma powstać w 10 miesięcy od podpisania umowy. Po 15 miesiącach inwestycja ma posiadać decyzję środowiskową.
Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!