Model terminala multimodalnego w Emilianowie / Polski Instytut Transportu Drogowego
Nie ma żadnych koncepcji i chęci, aby zaprzestać prac nad zbudowaniem terminalu intermodalnego Bydgoszcz-Emilianowo. Zadeklarowali to w środę (30 października) uczestnicy spotkania w Urzędzie Wojewódzkim.
Spółka Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo powstała po to, by stworzyć port multimodalny (czyli miejsce łączące różne środki transportu, w tym przypadku w rejonie stacji kolejowej Emilianowo przyszłego węzła drogi ekspresowej S10 w Emilianowie miała powstać inwestycja, która pozwoliłaby na przeładunek, a zarazem sprawniejszy przewóz towarów pomiędzy portami w Gdańsku i Gdyni a południem Polski).
Większościowym udziałowcem spółki był Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa – rządowa instytucja, która zajmuje się m.in. rozwojem obszarów wiejskich. Spółce skończyły się jednak pieniądze na funkcjonowanie. KOWR nie posiadał środków, żeby mogła dalej działać. Została rozwiązana. Nad przyszłością logistycznego projektu, który miał wzmocnić gospodarczo cały region, zawisły ciemne chmury. Głównym aktywem spółki była decyzja środowiskowa o budowie. Nie posiadała jednak żadnych gruntów na których prowadzona mogłaby być inwestycja. – Zgodnie z danymi przedstawionymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., całkowity koszt budowy portu szacowany jest na około 250 mln zł. Ta kwota stanowi realną skalę inwestycji koniecznej do utworzenia w pełni funkcjonalnego terminalu przeładunkowego – oświadczył w sierpniu wojewoda kujawsko-pomorski Michał Sztybel.
W środę (30 października) w Urzędzie Wojewódzkim odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyli wojewoda Michał Sztybel, prezydent Rafał Bruski, przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego, Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, KOWR, PKP oraz Bydgoskiej Agencji Rozwoju Regionalnego i Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego. To przedstawiciele podmiotów zaangażowanych w sprawie przyszłości Terminalu Intermodalnego Bydgoszcz Emilianowo. – Po przedstawieniu bieżącej sytuacji i stanowisk, wszyscy uczestnicy spotkania zadeklarowali wolę kontynuacji projektu budowy terminala przeładunkowego w nowej formule prawnej – zakomunikowano po zakończeniu spotkania. Będą one kontynuowane co dwa miesiące.