Budowa drogi S10. Co się dzieje na budowie i jak już teraz poprawić bezpieczeństwo na „dziesiątce” zwanej drogą śmierci

DK 10 w obecnym stanie / Mat. prasowe GDDKiA

Rozpoczęły się prace na budowie pierwszego z „bydgoskich” odcinków S10. Z końcem zimy na odcinku od Brzozy do Emilianowa ruszy pełny front robót. Jednocześnie policja i GDDKiA działają nad zwiększeniem bezpieczeństwa na „dziesiątce” między Bydgoszczą a Toruniem. Za dwa lata mamy pojechać nową ekspresówką.

W poniedziałek (13 stycznia) odbyło się w Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim spotkanie specjalnego zespołu roboczego  ds. S10 działającego przy wojewodzie (na zdjęciu poniżej). Jednym z tematów była kwestia bezpieczeństwa na odcinku między Bydgoszczą a Toruniem – w weekend znowu doszło tam do śmiertelnego wypadku. Policja i przedstawiciele Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformowali o działaniach związanych z poprawą bezpieczeństwa w trakcie budowania drogi S10 oraz doraźnie do momentu rozpoczęcia budowy na pełnym odcinku nr 1 między Brzozą a Emilianowem.

Policja zamontuje tam dodatkowe wideo rejestratory. Zwiększy się także liczba patroli kontrolujących prędkość. GDDKiA zadeklarowała ustawienie dodatkowych tablic ostrzegawczych dla kierowców. Potwierdziła, że głównym argumentem przemawiającym za budową trasy biegnącą nowym śladem była poprawa bezpieczeństwa, m.in. dzięki temu zmniejszy się liczba łuków na trasie.

W trakcie spotkania poinformowano także o stanie realizacji budowy S10 na poszczególnych odcinkach między Bydgoszczą a Toruniem Oto one:

Odcinek 1: 8.9 km oraz 5.4 km obwodnicy Brzozy (DK25) – wykonawca Intercor: ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) został wydany; obecnie toczą się prace, a z końcem zimy ruszy pełny front robót.

Odcinek 2: od węzła Emilianowo do węzła Solec – 8,6 km: trwa oczekiwanie na postanowienie RDOŚ kończące procedurę ponownej oceny oddziaływania na środowisko.

Odcinek 3: Solec – Toruń Zachód – 21,2 km: Procedura ZRiD znajduje się na końcowym etapie; Pełnomocnik GDDKiA musi uzupełnić dokumentację. Realny termin wydania decyzji to luty 2025 roku, po publicznym obwieszczeniu i zawiadomieniu stron o zebranym materiale dowodowym.

Odcinek 4: Toruń Zachód – Toruń Południe – 11,9 km: Oczekiwanie na postanowienie RDOŚ kończące procedurę ponownej oceny oddziaływania na środowisko.

Jak przekazali przedstawiciele GDDKiA, obecnie termin zakończenia tej budowy jest przewidziany na przełom roku 2026/2027.

S10 w Kujawsko-Pomorskiem

Podczas posiedzenia zespołu omówione zostały także propozycje przebiegu trasy w całym województwie kujawsko-pomorskim oraz plany przetargu na odcinku Bydgoszcz-Wyrzysk. Omówiono także warianty przebiegu drogi S10 przez miasto Włocławek. – Wojewoda poprosił o szczegółową informację po zamknięciu całego procesu związanego z wysłuchaniem wszystkich stron i przebiegiem konsultacji społecznych – przekazała Natalia Szczerbińska, rzeczniczka wojewody Michała Sztybla.

W sprawie postępowań odszkodowawczych, przekazano informację, iż wszyscy właściciele nieruchomości zabudowanych na odcinku nr 1 otrzymali decyzje. Pierwsza decyzja odszkodowawcza za nieruchomość zabudowaną została wydana już 29 dni roboczych po wydaniu decyzji ZRID dla pierwszego odcinka trasy. Ustalone w decyzjach kwoty odszkodowań uzyskały akceptację zarówno właścicieli nieruchomości jak i płatnika odszkodowania tj. GDDKiA.

Udostępnij: Facebook Twitter