Abramczyk Polonia czeka na baraże ze Stalą Gorzów
W niedzielę (28 września) żużlowcy Abramczyk Polonii rozpoczną na torze przy ul. Sportowej walkę o awans do PGE Ekstraligi. Rywalem jest Stal Gorzów z Andersem Thomsenem, Andrzejem Lebedevsem i Martinem Vaculikiem w składzie. Można już kupować bilety na mecz, który rozpocznie się o godz. 16.30.
To druga szansa bydgoskich żużlowców na powrót do najlepszej, żużlowej ligi świata. Pierwszą stracili w finale Metalkas 2. Ekstraligi. Byli słabsi w dwóch meczach z Unią Leszno (45:45, 40:50). Kolejną jest baraż z przedostatnim zespołem PGE Ekstraligi, Stalą Gorzów.
Historia barażowych pojedynków w żużlowych rozgrywkach jest długa, ale przerywana. Władze polskiego speedwaya raz po raz organizowały, a potem rezygnował z tej „dogrywki”. Po raz ostatni baraż o miejsce w ekstralidze odbył się sześć lat temu – zresztą także z udziałem Stali Gorzów. Lubuska drużyna pokonała wówczas łatwo Ostrovię Ostrów Wlkp. dwa razy – 60:30 u siebie oraz 57:33 na wyjeździe.
Swoją kartę w dziejach barażowych pojedynków zapisała także bydgoska Polonia. Dawno to było. Drużyna musiała dwukrotnie bronić miejsca w elicie na początku lat 80., kiedy przeżywała kryzys. W 1983 roku pokonała GKM Grudziądz (62:28 i 54:36). Dwa lata wcześniej była lepsza od Motoru Lublin (45:44 i 50:40). W dziejach bydgoskiego żużla najbardziej utrwaliły się baraże ze Stalą Toruń. W 1973 roku poloniści przegrali w Toruniu 44:34 i wygrali na własnym torze 39:6 (spotkanie zostało przerwane po dziewięciu biegach, w trzech ostatnich protestujący przeciwko stanowi toru zawodnicy z Torunia nie wyjechali na start). W 1975 Polonia wygrała w Bydgoszczy 50:28 i przegrała wyjazdowe spotkanie 32:46).
Jak widać Polonia miała 100-procentową skuteczność w barażu, ale w przeszłości występowała zawsze jako zespół z wyższej ligi. Teraz jest inaczej, ale zdarzało się i to wcale nie tak rzadko, że ekipy z niższej ligi zwyciężały w barażu. Tak było jednak najczęściej w odległej przeszłości polskiego speedwaya (1966 – ówczesny II-ligowiec Unia Tarnów była lepsza od Śląska Świętochłowice; 1969 – Unia Leszno wyeliminowała Włókniarza Częstochowa (rozgrywano aż trzy mecze); 1971 – Włókniarz lepszy od Wybrzeża Gdańsk; 1974 – Wybrzeże lepsze od Falubaza Z. Góra. 1977 – Śląsk wygrywa z Motorem; 1991 – zarówno Wybrzeże jak i Sparta Wrocław pokonały odpowiednio ROW Rybnik i Unię Leszno).
Zdarzało się to również dwukrotnie w tym stuleciu. W 2003 roku Unia Tarnów, budująca wówczas swą potęgę, pokonała w barażu ekstraligowe Wybrzeże, a w 2008 Wybrzeże wróciło do ekstraligi po zwycięstwie ze Stalą Rzeszów.
Gorzowska Stal to jednak bardzo trudny rywal dla bydgoszczan z trzema żużlowcami z cyklu Grand Prix 2025: Andrzejem Lebedevsem, Andersem Thomsenem i Martinem Vaculikiem.
Termin i bilety na baraż
Pierwszy z barażowych meczów odbędzie się w niedzielę (28 września) o godz. 16.30 na stadionie przy ul. Sportowej 2. Rewanż 5 października w Gorzowie.
Posiadacze karnetów mogą już mogą przedłużyć swoje miejsce karnetowe (lub wybrać inne, wolne) w zamkniętej sprzedaży, która trwa od poniedziałku – 22 września, od godz. 15 do wtorku, 23 września, do godz. 23.59 (UWAGA! Bilet nie będzie przypisany do karty (karnetu). Przy wejściu na stadion należy okazać go na ekranie telefonu lub wydrukować.) Karnetowicz w sprzedaży zamkniętej może kupić bilet dla siebie lub innego karnetowicza. Należy podać numery PESEL przy kupnie (jeden PESEL na jedno miejsce). Nie ma możliwości zakupu biletu dla osoby, która nie posiadała karnetu na rundę zasadniczą.
W środę, 24 września o godz. 10 rozpocznie się drugi etap – sprzedaż otwarta. Miejsca karnetowiczów, które do tego czasu nie zostały przez nich wykupione, zostaną zwolnione i trafią do ogólnej sprzedaży, dostępnej dla wszystkich.
Ceny biletów są takie sam, jak na mecz finałowy z Unią. Normalne na główną trybunę kosztują 150 zł (dostawka pod nią – 110 zł); nowa trybuna – 80 zł, sektor A – 60 zł, sektor B – 50 złotych.
Ulgowe wejściówki przysługują emerytom, rencistom i osobom w wieku 8-16 lat. Nie są jednak dostępne na główną trybunę. Ich ceny wynoszą: nowa – 70, sektor A – 55, a B – 45 złotych. Dzieci do lat siedmiu wchodzą za darmo, ale bez gwarancji miejsca siedzącego.
Zapisz się na nasz newsletter!