Archiwum Państwowe zaprasza, czyli jak odnaleźć swoich przodków – porady praktyczne

Nowa siedziba Archiwum Państwowego Fot. B.Witkowski/UMB

30 września obchodzony jest Dzień Archiwisty. Z tej okazji w sobotę 28 września Archiwum Państwowego zaprasza do nowej siedziby przy ulicy Karłowicza 17 w Bydgoszczy.

Pracownicy archiwum przygotowali sporo atrakcji, m.in.:

– wystawione będą oryginalne dokumenty pergaminowe, średniowieczne.

W gablotach wyeksponowane zostaną między innymi: dokument cesarski Marii Teresy, dokument papieski oraz przede wszystkim jeden z kilku przechowywanych w naszym zasobie pergamin wystawiony w kancelarii króla Kazimierza Wielkiego, z przyczepioną do niego pieczęcią majestatyczną.

– wycieczka po archiwum, będzie kilka niespodzianek, także pokój archiwisty w „starym” stylu (trochę z przymrużeniem oka), otwarte zostaną pomieszczenia niedostępne na co dzień.

– zwiedzanie pracowni konserwacji i digitalizacji akt (obowiązują zapisy).

Archiwum w nowej siedzibie posiada m.in. dwie pracownie specjalistyczne – digitalizacji (w dużym uproszczeniu skanowania) i konserwacji akt. Niestety specyfika ich wyposażenia uniemożliwia prezentację ich działalności bez ograniczeń. Pracownie można będzie odwiedzić tylko w grupach 15-osobowych, do których zapisać będzie się można w holu przy wejściu do budynku. Każda grupa będzie zwiedzać pracownie co godzinę, zbiórka o: 9.00, 10.00, 11.00, 12.00, 13.00, 14.00.

– wystawa materiałów źródłowych pomocnych do poszukiwań genealogicznych, punkt konsultacyjny dla genealogów, także początkujących.

Pracownicy archiwum wyjaśnią jak szukać informacji o przodkach. Czego będzie można się dowiedzieć?
– Od czego zacząć? Jak prowadzić rozmowy z najstarszymi osobami w rodzinie – świadkami historii.
– Jak uporządkować domowe archiwum. Jakie informacje można w nim odnaleźć?
– Wskazówki dotyczące przechowywania i zabezpieczania rodzinnych pamiątek.
– W jaki sposób i gdzie szukać informacji o swoich przodkach?
– Pokażemy podstawowe bazy internetowe, które pozwalają prowadzić poszukiwania bez wychodzenia z domu np.– Jakie materiały archiwalne przechowujemy w swoim zasobie archiwalnym, z jakiego terenu.
– Jak korzystać z materiałów archiwalnych, takich jak: akta metrykalne, księgi meldunkowe/listy dusz, koperty dowodowe, akta osobowe, listy poborowych, wykazy podatników, etc.
– Jak przygotować wniosek dotyczący badań genealogicznych, umówić wizytę w Archiwum i wypełnić zgłoszenie oraz zamówić akta.

Głównym założeniem jest przekazanie wiedzy na temat genealogii oraz praktyczne jej wykorzystanie. Zrozumienie tła historyczno-prawnego jest niezwykle istotne aby z sukcesem i poprawnie interpretować zapisy metrykalne oraz inne źródła archiwalne, co stanowi klucz do efektywnego prowadzenia badań genealogicznych. Wskażemy kierunek, który pozwoli dokonać wstępnej interpretacji uzyskanych wyników i zdobyć podstawowe umiejętności potrzebne do samodzielnego odkrywania historii swojej rodziny przy wykorzystaniu dostępnych źródeł i narzędzi.

Stanowisko do spraw akt osobowo-płacowych, dla osób poszukujących informacji o przebiegu swojego zatrudnienia.

Na stanowisku ds. osobowo-płacowych będzie można dowiedzieć się między innymi:
– jaki podmiot może być przechowawcą dokumentów byłych pracowników zakładów, w których pracował;
– w jaki sposób może poszukiwać własnych dokumentów (firmy przechowalnicze, archiwa zakładowe, informacje z Sądów Rejonowych, ZUS);
– jaki rodzaj dokumentacji może być przydatny do obliczenia świadczenia emerytalnego, rentowego oraz do ponownego przeliczenia przyznanej emerytury;
– jakie kroki może podjąć, gdy dokumentacja płacowa nie jest już zachowana.

Archiwum zaprasza w sobotę 28 września w godzinach 9-15.

Zapisz się na newsletter „Bydgoszcz Informuje”!

Udostępnij: Facebook Twitter