Bydgoska PESA z kontraktem dla województwa opolskiego. Umowa podpisana

Wizualizacja pojazdu, który dostarczy PESA dla regionu opolskiego / Mat. PESA Bydgoszcz

PESA Bydgoszcz S.A. dostarczy nowoczesne spalinowe zespoły trakcyjne, które zrewolucjonizują regionalne podróże w regionie opolskim. Całkowity koszt inwestycji może wynieść ponad pół miliarda złotych.

Władze województwa opolskiego podpisały właśnie umowę, obejmującą zakup pięciu pociągów z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne dziesięć. Koszt jednego składu to ponad 36 milionów złotych. Całkowity koszt inwestycji może wynieść ponad 543 mln złotych. Dostawa pierwszych pięciu składów ma nastąpić do 34 miesięcy od podpisania umowy, czyli do marca 2028 roku. Warto przypomnieć, że to kolejna umowa władz województwa z bydgoską PESĄ, która wyprodukuje dla nas również nowoczesne pojazdy elektryczne ELF-y, co świadczy o zaufaniu do polskiego producenta i kontynuacji modernizacji taboru.

Nowe spalinowe pojazdy szynowe to gwarancja komfortu, bezpieczeństwa i ekologii. Pociągi będą rozwijać maksymalną prędkość 120 km/h i będą miały homologację na wjazd do Czech, co otwiera nowe możliwości połączeń międzynarodowych. Każdy skład pomieści 219 pasażerów, w tym 100 miejsc stojących, zapewniając dużą przestrzeń podróżnym. Wyposażone będą w najnowocześniejsze silniki spalinowe produkcji Rolls-Royce Solution, które są przystosowane do zasilania ekologicznym paliwem syntetycznym biodiesel. Silniki spełniają najwyższe normy emisji spalin Stage V lub wyższe.

Jak przyznaje Jacek Rudewicz, wiceprezes Zarządu ds. Produkcji PESA Bydgoszcz S.A. nowoczesne składy znacznie podniosą standard podróżowania w regionie, oferując pasażerom komfort, ekologiczne rozwiązania i nowoczesne udogodnienia. – Doskonale sprawdzają się już w czeskich kolejach. Województwo Opolskie otrzyma nowy produkt, który będzie zachęcał do korzystania z kolei, natomiast PESA będzie mogła rozwijać się dalej, produkując jedne z najnowocześniejszych pojazdów zasilanych ekodieslem – wyjaśnia wiceprezes. Pojazdy spełniają najbardziej rygorystyczne normy emisji spalin, a ich przemyślana budowa zapewnia komfort i oszczędność energii. – Są wyprodukowane w technologii spawania laserowego, konstrukcje są lżejsze, co oznacza, że pojazd jest bardziej energooszczędny. Skład jest dostosowany dla osób z ograniczoną sprawnością, przestrzenie są ergonomiczne. Jest bardzo przyjazny wewnątrz i bardzo designerski na zewnątrz – dodaje Jacek Rudewicz.

Podpisanie umowy w województwem opolskim / Fot. Nadesłane/PESA Bydgoszcz

Robert Węgrzyn, członek zarządu województwa opolskiego nie wykluczył, że region za trzy lata będzie dysponować najnowocześniejszym taborem kolejowym w Polsce. Liczę, że pojazdy pojawią się u nas jak najszybciej. – Plany PLK przewidują, że zelektryfikowana zostanie linia Opole – Nysa i Opole – Kluczbork, co wpisuje się w szerszą politykę rozwoju linii PLK. Staramy się optymalnie wykorzystać potencjał transportu kolejowego w naszym regionie – wyjaśnił.

Jak informuje PESA Bydgoszcz, PESA 231M to nowoczesny, dwuczłonowy pojazd spalinowy, wyznaczający nowe standardy w swojej kategorii. Projekt pojazdu oparty jest na najnowocześniejszych rozwiązaniach technicznych modułowej platformy oraz doświadczeniach eksploatacyjnych pojazdów spalinowych LINK, projektu i produkcji PESA Bydgoszcz SA. Na pokładzie znajdą się najnowocześniejsze urządzenia bezpieczeństwa ruchu systemu ERTMS/ETCS. Pasażerowie skorzystają z gniazdek USB i 230 V, Wi-Fi, klimatyzacji, nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej, systemu audiovideo oraz monitoringu. Pociągi będą posiadać minimum 4 miejsca na rowery oraz będą w pełni przystosowane do przewozu osób z ograniczoną sprawnością ruchową, a także wyposażone w pętlę indukcyjną dla osób niedosłyszących.

PESA jest w trakcie realizacji umowy ramowej na dostawę 160 sztuk tożsamych pojazdów dla Kolei Czeskiej, a także Kolei Mazowieckich oraz Kolei Dolnośląskich.

Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!

Udostępnij: Facebook Twitter