Bydgoska straż miejska z nowymi uprawnieniami. Lepiej nie łamać przepisów jadąc hulajnogą – na chodniku z prędkością pieszego

Od nowego sezonu obowiązywać będą nowe zasady parkowania hulajnóg w ścisłym centrum Bydgoszczy / Fot. B. Witkowski / UMB

Nowe uprawnienia dla strażników miejskich – może spodziewać się mandatu ten, kto jeździ rowerem lub hulajnogą bez wymaganych uprawnień albo łamie przepisy. Drogowcy opracowują też zmiany w zasadach parkowania hulajnóg w ścisłym centrum miasta. W strefie śródmiejskiej nie będą mogły być pozostawiane gdziekolwiek.

Kilka dni temu weszły w życie przepisy określone w zmienionym rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Dzięki nim strażnicy gminni (miejscy) będą mogli karać grzywnami w postępowaniu mandatowym również tych, którzy poruszają się pojazdami niemechanicznymi, a więc użytkowników rowerów i hulajnóg.

Za co będą mogli karać strażnicy miejscy?

  • za przejazd rowerem (hulajnogą elektryczną) przez pasy na przejściu dla pieszych
  • za jazdę po chodniku
  • za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu
  • za wyprzedzanie pojazdów na i przed przejściem dla pieszych
  • za prowadzenie roweru, e-roweru lub e-hulajnogi bez wymaganych uprawnień

Hulajnogą z prędkością pieszego

Warto pamiętać, że już od 2021 roku obowiązują nowe przepisy Ustawy Prawo o ruchu drogowym, zgodnie z którymi kierujący hulajnogą elektryczną musi korzystać z drogi dla rowerów – z prędkością do 20 km/h. W przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów, kierujący hulajnogą może korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h. Wówczas może jechać z prędkością do 20 km/h. Hulajnogą elektryczną można wyjątkowo poruszać się też chodnikiem, gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Trzeba jednak pamiętać, że w takim przypadku jazda musi odbywa się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, który na chodniku ma zawsze pierwszeństwo. Obowiązuje zakaz przewożenia na hulajnodze innych osób, a także przedmiotów czy zwierząt.

Warto zauważyć, że strażnicy nie mogą objąć postępowaniem mandatowym osoby poniżej 17 roku życia. Odpowiedzialność mandatową za jazdę rowerem czy hulajnogą bez karty rowerowej ponieść może nastolatek między 17 a 18 rokiem życia (osoba dorosła do poruszania się na tych urządzeniach potrzebuje jedynie dowodu osobistego). Nie oznacza to, że młodszy rowerzysta czy hulajnogista łamiący przepisy jest bezkarny – choć ustawodawca nie przewidział dla strażników w tej sytuacji żadnej roli, to strażnicy mogą przekazać sprawę policji, która zastosuje przepisy postępowania w sprawie nieletnich.

Nowe zasady parkowania hulajnóg

Bydgoscy drogowcy opracowują już zmiany w zasadach parkowania hulajnóg w ścisłym centrum miasta. Od nowego sezonu hulajnogi w strefie śródmiejskiej nie będą mogły być pozostawiane gdziekolwiek, zostaną do tego wyznaczone specjalne miejsca, takie które nie będą wadzić ani pieszym, ani rowerzystom. Będzie można je znaleźć na mapach aplikacji, które służą do wypożyczania elektrycznych hulajnóg.

Wraz z nową wersją rozporządzenia strażnicy gminni stracili również kilka uprawnień. Dotyczy to na przykład prowadzenia pojazdów mechanicznych bez uprawnień (co było sprawdzane na przykład przy okazji interwencji wobec właścicieli źle zaparkowanych pojazdów), teraz w wypadku zaistnienia takiego podejrzenia strażnicy będą musieli wezwać patrol policji. Inna sprawa, że dotychczas mandaty za takie wykroczenie były wystawiane sporadycznie, w zeszłym roku zaledwie w 5 wypadkach.

Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!

Udostępnij: Facebook Twitter