Bydgoszcz miastem muzyki w Sieci Miast Kreatywnych UNESCO. Spotkanie w Ostromecku [ZDJĘCIA]

W czasie spotkania uczestnicy mogli także obejrzeć wystawę sów – jej wernisaż odbędzie się w sobotę (18 maja) / Fot. Dariusz Gackowski/MCK

Przedstawiciele polskich miast, które należą do Sieci Miast Kreatywnych UNESCO spotkali się w Ostromecku. Wśród nich jest Bydgoszcz, która w 2023 roku została włączona do Sieci w dziedzinie muzyki.

Spotkanie w Ostromecku, które jest kandydatem do miana Cudu Polski 2024 w plebiscycie organizowanym przez National Geographic, zostało zorganizowane w okazji 20-lecia istnienia programu Sieci Miast Kreatywnych UNESCO oraz 10-lecia polskiej obecności w SMK. Jako pierwsze miasto z naszego kraju dołączył do niej Kraków w 2013 roku z tytułem Miasta Literatury. Potem były kolejne: Katowice – Miasto Muzyki (2015 r.), Łódź – Miasto Filmu (2017), Wrocław – Miasto Literatury (2019) i Gdynia – Miasto Filmu (2021). W ub. roku dołączyła Bydgoszcz – miasto muzyki UNESCO.

Goście spotkania przedstawiali podczas prezentacji i paneli dyskusyjnych swoje projekty realizowane w ramach udziału w Sieci. Prezentowali konkretne praktyki i działania. Marzena Matowska, dyrektorka MCK oraz jej zastępczyni ds. UNESCO i Programów Międzynarodowych Anna Tarnowska przedstawiły bydgoskie plany dotyczące działań w Sieci Miast Kreatywnych UNESCO.

Wszyscy zwiedzili także pałace i park w Ostromecku. Administruje nim Miejskie Centrum Kultury. To także miejsce wielu działań kulturalnych i koncertów – zwykle w niedziele o godz. 16. Pokazano także kolekcję zabytkowych fortepianów Andrzeja Szwalbego oraz najnowszą ekspozycję – zbiór figurek sów, które można zobaczyć w ostromeckim pałacu.

Sześć projektów realizowanych przez Bydgoszcz w Sieci Miast Kreatywnych UNESCO

  1. Obserwatorium Kultury (inicjowanie, prowadzenie i wspieranie projektów badawczych oraz diagnostycznych; bieżące monitorowanie sektora kreatywnego w Bydgoszczy; ewaluacja realizowanych przez miasto projektów; dokumentacja dobrych praktyk w obszarze programów i projektów w obszarze kultury w Polsce i na świecie; obserwowanie obecnych trendów w kulturze
  2. Od smyka do smyczka (objęcie systematyczną edukacją muzyczną wszystkich przedszkolaków; pilotażowy program umuzykalniający dla trzylatków; warsztaty muzyczne; konferencja dla polskich szkół ASPNET na temat edukacji kulturalnej i artystycznej
  3. Platforma tworzenia warunków do rozwoju i powstawania nowej muzyki oraz innych form sztuki, w których muzyka odgrywa kluczową rolę (projekt łączący współpracę środowisk twórczych, artystycznych i naukowych; wprowadzenie działań muzycznych w przestrzenie tzw. wykluczonych dzielnic miasta; partycypacyjne stworzenie libretta do opery (lub innego dzieła muzycznego) pisanej przy współudziale młodzieży i przedstawicieli młodego pokolenia muzyków, przy wsparciu artystów, muzyków i pisarzy; nowe sposoby eksponowania muzyki i łączenia jej z innymi dziedzinami)
  4. Przyszłość muzyki kształtuje się teraz (program społeczny i muzyczny tworzony w międzynarodowym składzie artystów, performerów i naukowców; stworzenie kulturowego wsparcia dla przemiany Bydgoszczy oraz podobnych ośrodków na całym świecie z miast postindustrialnych w miasta ekologiczne; inkluzywna i ekologiczna transformacja; dalszy rozwój sektora muzycznego)
  5. Mobilność na pierwszym miejscu (miejski program rezydencji artystycznych w ZPP w Ostromecku; dodatkowy specjalny program dla twórców z obszarów objętych konfliktami zbrojnymi; zajęcia indywidualne i grupowe z pracy z traumą wojenną, która dla wielu twórców staje się bezpośrednim powodem porzucenia procesu twórczego
  6. Drums Fusion/Korzenie/Inkluzywność (inspiracja programem „Voyage of the drum” z Kansas City – bęben jako najbardziej międzykulturowa forma ekspresji i strażnik dziedzictwa; powrót do korzeni i zwrócenie uwagi na rdzenne tradycje bębniarskie – prezentacje muzycznych tradycji z różnych zakątków świata, warsztaty i pokazy; prezentacja muzycznych tradycji z całego świata i jednocześnie promocja racial equality; temat inkluzywności – festiwal Drums Fusion jako jedyny w Polsce poświęcił cały dzień problemowi inkluzywności w branży muzycznej (Dzień inkluywności pod hasłem „Kultura: równa się)
Udostępnij: Facebook Twitter