Edukacja. Ciało. Pismo. Młodzież i dorośli debatują nie tylko o szkole w Młynach Rothera

W środę (14 grudnia) pierwszy dzień konferencji „Edukacja. Ciało. Pismo”. W Młynach Rothera usłyszymy m.in. o tym, że „do szkoły chodzi mózg i co z tego wynika”.

Fundacja Kultury Pozytywka we współpracy z Instytutem Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk oraz Wydziałem Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego zapraszają na czterodniową konferencję i debaty. Od 14 do 17 grudnia zaproszeni eksperci, orientujący się w najnowszych trendach edukacyjnych na świecie, reprezentujący różne – w dużej mierze własne – podejścia do kwestii edukacji, autorytety w dziedzinie pedagogiki, filozofii, sztuki i polityki będą rozmawiać na tematy związane z edukacją. Mowa będzie m.in. o przyczynach i uwarunkowaniach edukacji europejskiej (dawnej i obecnej) w odniesieniu do zagadnienia doświadczenia cielesności jej uczestników i panującej formy uczenia (się) poprzez pisanie i czytanie.

Debaty mają charakter otwarty i są adresowane do wszystkich zainteresowanych edukacją – nie tylko osób ze środowiska akademickiego.

Oprócz wspomnianych debat w gronie specjalistów w tym roku odbędą się dwie debaty oxfordzkie organizowane przez młodzież z bydgoskich liceów.

Program spotkań (wstęp wolny na wszystkie wydarzenia)

Środa, 14 grudnia

16.00 – Otwarcie Konferencji

16.15 – dr Jarosław Spychała (Collegium Civitas, Warszawa), Platoński »obraz jaskini« jako paradygmat dydaktyki filozoficznej

17.15 – projekcja filmu Fedon, realizacja: uczniowie Niepublicznej Szkoły Podstawowej Perpetuum Mobile

17.30 – Antoni Torzewski (Uniwersytet Szczeciński), Alternatywne metody uczenia filozofii w szkole podstawowej

17.45 – 18.45 – dyskusja: Myśleć inaczej niż pisać. O możliwościach uczenia (się) filozofii. Uczestniczą: dr Jarosław Spychała (Collegium Civitas Warszawa), dr hab. Wojciech Torzewski (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy), Antoni Torzewski (Uniwersytet Szczeciński), dr Filip Stawski (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy). Prowadzący: dr hab. Daniel R. Sobota (Instytut Filozofii i Socjologii PAN)

Czwartek, 15 grudnia

15.00-17.00, młodzież bydgoskich liceów, I debata oksfordzka. Teza: Można osiągnąć mądrość bez znajomości pisma. Przygotowanie: Aleksander Gotowicz (I LO w Bydgoszczy)

17.00 – Michał Gacka, Body percussion – rytm jest w nas – warsztaty

17.45 – Jolanta Gawryłkiewicz (Fundacja Kreatywnej Edukacji). Edukacja muzyką i ciałem pisana. Rozmowa aktywizującą również ciało

Piątek, 16 grudnia

godz. 15.00, I LO w Bydgoszczy ul. Plac Wolności 9

Młodzież bydgoskich liceów II debata oxfordzka. Teza: W procesie edukacji umysł jest ważniejszy niż ciało. Przygotowanie: Aleksander Gotowicz (I LO w Bydgoszczy)

godz. 18.00. Prof. dr hab. Maria Czerepaniak-Walczak (Uniwersytet Szczeciński). Do szkoły chodzi mózg i co z tego wynika

godz 19.00. I Debata: Edukacja i ciało, Uczestniczą: prof. dr hab. Iwona Chmura-Rutkowska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), dr hab. Michał Klichowski (Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu), prof. dr hab. Piotr Błajet (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), Alicja Morawska-Rubczak (Art. Fraction Foundation, Poznań). Prowadzący: dr hab. Daniel R. Sobota (Instytut Filozofii i Socjologii PAN)

 Sobota, 17 grudnia

godz. 9.30 – dr hab. Monika Jaworska-Witkowska (Akademia Pomorska w Słupsku). Sztuka i ciało: arteterapeutyczne światy po sąsiedzku; dr Witold Wachowski (Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie). Myślenie za pomocą rąk, oczu i rzeczy

godz. 11.30 – dr Ilona Iłowiecka-Tańska (Centrum Nauki Kopernik w Warszawie). Ciało – ruch – eksponat

godz. 12.15 – dr Michał Paluch (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego). Przestrzeń dotyku – kiedy odbiera nam mowę… – warsztat; dr hab. Małgorzata Przanowska (Uniwersytet Warszawski). Cielesność słuchania – warsztat

godz. 15.00 – dr hab. Krzysztof Maliszewski (Uniwersytet Śląski w Katowicach). (W)strząśnięci – to nie jest edukacja dla kruchych ludzi

godz. 15.45 – dr hab. Wiesław Bartkowski (Uniwersytet Warszawski). Materia kodu – manifest

godz. 17.00 – dr hab. Marta Rakoczy (Uniwersytet Warszawski). Pisanie/czytanie empatyczne a współczesna nauka piśmienności

godz. 17.45. – prof. dr hab. Tomasz Szkudlarek (Uniwersytet Gdański). Mowa, pismo, obraz – intermedialność jako krytyka

godz. 18.30 – Wiktor Wiktorczyk (Teatr Klinika Lalek Wrocław) i Aneta Pytlak ( Fundacja Kultury Pozytywka Bydgoszcz). Zabawa dzieci w teatr – pokaz pracy

godz. 19.15 – II Debata: Edukacja i pismo. Uczestniczą: dr hab. Małgorzata Przanowska (Uniwersytet Warszawski), prof. dr hab. Lech Witkowski (Akademia Pomorska w Słupsku), prof. dr hab. Roman Leppert (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy), dr hab. Michał Federowicz (Instytut Filozofii i Socjologii PAN), dr Łukasz Kosiński (Dyrektor Miejskiego Ośrodka Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy), Arleta Szatkowska (III Liceum Ogólnokształcące w Bydgoszczy), prowadzący: dr hab. Daniel R. Sobota (Instytut Filozofii i Socjologii PAN)

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na nasz newsletter!

Udostępnij: Facebook Twitter