Elektryczny solaris – tak się prezentuje w środku / Fot. B. Witkowski/UMB
Solaris dostarczy Miejskim Zakładom Komunikacyjnym jedenaście elektrycznych autobusów i zbuduje całą infrastrukturę do ich obsługi i ładowania. Koszt – niemal 70 mln złotych. Bydgoska spółka otrzymała dofinansowanie z programu Zielony Transport Publiczny, które pokryje zdecydowaną większość kosztów.
Prezes MZK Piotr Bojar podpisał we wtorek (8 lipca) umowę na kupno jedenastu elektrycznych autobusów i budowę niezbędnej infrastruktury. – Spółka uzyskała dofinansowanie ze środków unijnych. To ogromny zastrzyk dla MZK. Pozwoli na spełnienie wymogów zapisanych w ustawie dotyczącej elektromobilności. Ta umowa to nie tylko zakup autobusów. Drugie poważne zadanie to budowa infrastruktury dla nich. Powstaną dwie wiaty na potrzeby elektrycznych solarisów. Na ich dachach zostaną zainstalowane panele fotowoltaiczne. Zaplanowaliśmy stworzenie systemu magazynowania energii i ładowania autobusów. W ciągu dnia energia będzie magazynowana, a w nocy autobusy ładowane – powiedział prezes MZK.
Dla firmy Solaris Bus&Coach prace w Bydgoszczy to największa z dotychczasowych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Współpracuje jednak z MZK już od kilkunastu lat. Autobusy elektryczne, które pojawią się w Bydgoszczy, będą wyposażone w baterie o największej, dostępnej pojemności. Mogą przejechać na nich w ciągu dnia do 300 km. Całość zamówienia ma zostać sfinalizowana do kwietnia 2026 roku.
Bydgoska spółka złożyła wniosek o dofinansowanie zakupu elektrycznych autobusów z programu Zielony Transport Publiczny 3.0. MZK zdobyły z tego źródła 49 mln złotych. Solaris dostarczy siedem autobusów przegubowych (18-metrowych) i cztery krótsze 12-metrowe.
Powstaną stacje ładowania autobusów elektrycznych: w sumie 14 punktów (12 stacjonarnych i 2 mobilne). Aby obniżyć koszty, MZK będzie mieć własną elektrownię fotowoltaiczną o mocy do 1 MWp wraz z magazynem energii o pojemności do 4 MWh.
– Miasto pomogło spółce w postaci dofinansowania w wysokości ok. 12 mln złotych na wkład własny na to zadanie. To pierwsza inwestycja, w której MZK sięga po zewnętrzne środki unijne. Z tego się cieszę. Ta umowa to kolejna inwestycja w zieloną, proekologiczną Bydgoszcz. Niedawno Wodociągi podpisały kontrakt na realizację drugiego etapy tworzenia systemu retencji. Czekamy na ogłoszenie przetargu na kolejne 5 tramwajów. Miasto wymienia oświetlenie. Będziemy mieć 12 tys. nowych, energooszczędnych punktów do 2029 roku. Uniezależnimy się w ten sposób od spółki Enea – mówił w siedzibie MZK zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz.
Zapisz się na nasz newsletter!