Dyrektor Teatru Polskiego, Wojciech Faruga, zastępczyni prezydenta Bydgoszczy, Iwona Waszkiewicz i Julia Holewińska, członkini jury, zastępczyni dyrektora TPB podczas ogłoszenia laureatów Aurory 2022 / Fot. B. Witkowski/UMB
Teksty autorek i autorów z Polski, Serbii, Chorwacji i Ukrainy znalazły się w finale tegorocznej edycji „Aurory”, Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy. W konkursie wzięło udział 257 autorów z 17 krajów.
W pierwszym etapie konkursu jury w składzie Davit Gabunia, Julia Holewińska i Agnieszka Lubomira Piotrowska wybrało pięć finałowych tekstów, które zostaną zaprezentowane podczas jesiennego Festiwalu Prapremier.
Do finału trzeciej edycji zakwalifikowano następujące sztuki:
- „Ifigenia” autorstwa Joanny Bednarczyk (Polska)
- “Trwałość szkła hartowanego” (tytuł oryginalny: «Otpornost kaljenog stakla») autorstwa Danilo Brakočevića (Serbia)
- „Zakon zaścielonych łóżek” (tytuł oryginalny: «Орден застеленных кроватей») autorstwa Leny Laguszonkowej (Ukraina)
- „Rigor Mortis” autorstwa Małgorzaty Maciejewskiej (Polska)
- „Znikanie” (tytuł oryginalny: «Nestajanje») autorstwa Tomislava Zajeca (Chorwacja)
Jury stwierdziło, że „finałowe sztuki w sposób pełny i oryginalny opisują współczesność i złożoną przeszłość Europy, mierzą się z najciemniejszymi i ukrytymi tajemnicami człowieka, zadają pytania o kondycję człowieka używając do tego nowatorskiego języka, poetyki i zabiegów dramaturgicznych.”
Teatr Polski w Bydgoszczy już po raz trzeci organizuje międzynarodowy konkurs dramaturgiczny dla autorów z krajów Centralnej i Wschodniej Europy, Bałkanów, Kaukazu i Azji Centralnej. Celem konkursu jest wspieranie twórczości i poszukiwanie nowego języka teatralnego. Pięcioosobowa Kapituła wybierze spośród finalistów zwycięski tekst i przyzna „Aurorę” – Nagrodę Dramaturgiczną Miasta Bydgoszczy w wysokości 50 tys. zł. W ub. roku otrzymały ją „Zniknięcia” Elise Wilk – tekst o dziejach trzech kobiet ukazujący losy niemieckich Sasów w Siedmiogrodzie.
Poza pięcioma tekstami, które znalazły się w finale Aurory 2023, jury przedstawiło listę sztuk rekomendowanych teatrom do wystawienia. Znalazły się na niej:
- Jak chwasty, tylko że gorsze” Zuzanna Bojda (Polska)
- „Tomorrow Is (For Now) Always Here” Iva Brdar (Serbia)
- “Pravda” Lasha Bugadze (Gruzja)
- “Raj utworzony” Beniamin Bukowski (Polska)
- “The World Deserves The End of the World” Tijana Grumić (Serbia)
- “Emma” Mikita Ilyinchyk (Bialoruś)
- „Дорогой папа” Ismail Iman (Azerbejdżan)
- „Dobrze ułożony młodzieniec” Jolanta Janiczak (Polska)
- „Prawdziwy Norweski Black Metal” Michał Kmiecik (Polska)
- “Море залишиться” Oleg Mikhailov (Ukraina)
- „Depresja w kapitalizmie” Dorota Miśkowicz (Polska)
- “Готель Великобитанїя” Kateryna Penkova (Ukraina)
- „Marcelina” Zdenka Pszczołkowska (Polska)
- „Мороз” Konstantin Steshik (Białoruś)
- „Poza bezpieczny styl przywiązania” Małgorzata Szczerbowska (Polska)
- „Історія одного провізора, або Малайські панголіни ні в чому не винні” Luda Tymoshenko (Ukraina)
- “Зелені коридори” Natalia Vorozhbyt (Ukraina)
- “Перевїзник” Nina Zakhozhenko (Ukraina)