W Bydgoszczy jest ok. 140 km dróg rowerowych. W najbliższych latach liczba ta się mocno zwiększy / Fot. B. Witkowski/ UMB
Miasto zrealizuje bardzo ważne inwestycje rowerowe. Jedna z nich wymaga budowy wiaduktu. Dzięki nowym kilometrom dróg bezpiecznie przejedziemy do gminy Osielsko. W planach są też rowerowe ścieżki centralnej części miasta m.in. wzdłuż ul. Sułkowskiego.
O nowych inwestycjach poinformowano na konferencji w środę (14 sierpnia). Podpisane zostały trzy umowy dotyczące ważnych realizacji dla bydgoskich rowerzystów. Znacznie polepszą infrastrukturę dla jednośladów, a przy okazji zwiększą liczbę kilometrów dróg rowerowych, która wynosi dzisiaj 140.
Fordońska bezpieczna dla rowerzystów
Pierwszą z wymienionych inwestycji była rozbudowa drogi wzdłuż ul. Fordońskiej, o którą od lat zabiegają rowerzyści z naszego miasta. Od Wiaduktów Warszawskich do ul. Wiślanej bezpieczny przejazd dla jednośladów praktycznie nie istnieje. Poruszanie się ruchliwą jezdnią, gdzie dla aut dozwolona jest prędkość do 70 km/h, nie jest najlepszym rozwiązaniem. Rowerzyści jadący w kierunku Fordonu najczęściej korzystają z przejazdów ul. Inwalidów, Lewińskiego i Akademicką.
Jednak za dwa lata powinni oni mieć już dogodny przejazd, krótszą drogą, w kierunku Starego Fordonu. Miasto podpisało umowę z firmą Kormost, która zrealizuje infrastrukturę rowerową po południowej stronie ul. Fordońskiej, od skrzyżowania z Sochaczewską do Wiślanej. Kluczowym elementem inwestycji jest budowa wiaduktu pieszo-rowerowego nad linią kolejową nr 201. – To około 450 metrów nowej drogi. Sam wiadukt będzie miał długość 44 m i 4 m szerokości. Dzięki oświetleniu bezpiecznie przejedziemy przez niego o każdej porze. Wykonany zostanie z konstrukcji kratowo-rurowej z tzw. jazdą dołem – zapowiedział Marek Gotowski, członek rady nadzorczej formy Kormost. Umowa zakłada zakończenie prac budowlanych do lutego 2026 roku. Koszt tego zadania to ponad 10 mln zł.
Nowa droga dla pieszych i rowerzystów do ul. Wiślanej będzie połączona z istniejącą ścieżką asfaltową, zaczynającą się przy ul. Inflanckiej, której stan wymaga modernizacji. Jest popękana i nierówna z powodu wystających korzeni drzew. Wojciech Nalazek, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zapowiada: – Planujemy remont tej drogi, która będzie łączyła nową infrastrukturę rowerową ze Starym Fordonem. Jednak z uwagi na to, że przechodzi ona przez tereny leśne, na razie wstrzymaliśmy się z tą inwestycją. Przejazd istnieje i jest on bezpieczny, ponieważ jest odseparowany od ruchu samochodowego.
Dobre połączenie do Osielska
– Naszym celem jest zrealizowanie połączeń z drogami rowerowymi, które są budowane przez sąsiednie gminy – informuje Wojciech Nalazek. Takim przykładem jest połączenie Osielska z Fordonem. Firma Strabag wkrótce zacznie budowę drogi od pętli Tatrzańskie wzdłuż ulicy Pelplińskiej, Wyzwolenia i Sudeckiej do granicy miasta. Na terenie gminy Osielsko gotowa jest już nowoczesna droga rowerowa, którą można dotrzeć przez Jarużyn i Niwy do Osielska. Przygotowana wcześniej koncepcja zakłada budowę infrastruktury po północnej stronie ul. Sudeckiej, wschodniej stronie ul. Wyzwolenia przy komisariacie oraz po obu stronach ul. Pelplińskiej. Na części ul. Sudeckiej zaprojektowany został wspólny ciąg pieszo-rowerowy.
Co ważne, trasa połączy się też ze zrealizowanym w tym roku etapem Wielkiej Pętli Fordonu przy ul. Wierchowej i Geodetów. Inwestycja będzie kosztować 7,3 mln zł. Na ten cel miasto otrzymało dofinansowanie z funduszy europejskich.
Warto odwiedzić też ścieżkę rowerową z Tryszczyna do Bożenkowa, gdzie został uzupełniony 100-metrowy fragment przebiegający po terenie miasta na osiedlu Janowo.
Brakujące drogi rowerowe na Osiedlu Leśnym i Bielawach
Na Osiedlu Leśnym do końca przyszłego roku powstanie brakujące połączenie pomiędzy ul. Ogińskiego, Chodkiewicza, Kamienną. To kolejne 2,5 km drogi rowerowej od przystanku kolejowego Bydgoszcz-Leśna, gdzie niedawno w okolicy już utworzono infrastrukturę rowerową, do ul. Chodkiewicza. Prace projektowo-budowlane prowadzi tam firma Betpol. Wartość inwestycji to 13,4 mln zł.
Ale to koniec dobrych wieści dla rowerzystów. Obecnie trwają prace przy budowie brakującej drogi rowerowej w rejonie ul. Magnuszewskiej na Wyżynach (w pobliżu stacji benzynowej).
Rowerem po Bydgoszczy. W planach kolejne inwestycje
Są też już zawarte umowy na zaprojektowanie kolejnych dróg na ul. Pod Skarpą (od Zamczysko do granicy miasta), E. Petersona, M. Kolbego (od Kormoranów do granicy miasta), Wyzwolenia (od Sudeckiej do granicy miasta), Z. Krasińskiego, R. Markwarta, L. Sieńki, Moniuszki, M. Curie-Skłodowskiej i Łęczyckiej.
Ponadto miasto zleciło przygotowanie koncepcji na rozbudowę dla tras wzdłuż ul. Wojska Polskiego od węzła Szarych Szeregów do Chemicznej, Glinki od Dąbrowy do wjazdu na teren Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego.
Rowerowe zadania mają być uruchamiane sukcesywnie po otrzymaniu pieniędzy zewnętrznych oraz w oparciu o budżet miasta. Część zadań trafia do realizacji dzięki Bydgoskiemu Budżetowi Obywatelskiemu. – Naszym celem jest stawianie na zróżnicowany transport w Bydgoszczy. Jedną z takich form jest poruszanie się po nim rowerem. Dzięki współpracy z Zespołem ds. Polityki Rowerowej Miasta realizujemy najpotrzebniejsze inwestycje, które są konsultowane z rowerzystami – powiedział Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta miasta.
Łącznie w Bydgoszczy jest prawie 140 km dróg rowerowych. W ub. roku powstało 10 km tras (to najwięcej do tej pory w jednym roku). Priorytety związane z rowerowymi inwestycjami ustala miejski Zespół ds. Polityki Rowerowej, w oparciu o dokument pt. Standardy rowerowe w Bydgoszczy. Wydane już ponad 10 lat temu wskazania były jednym z pierwszych tego typu w Polsce.
Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!