Most Esperanto do kapitalnego remontu – drogowcy podpisali umowę z bydgoską firmą

Nowe schody i lampy, wymiana drewnianego pomostu i wzmocnienie stalowej konstrukcji – umowę na wykonanie tych prac na moście Esperanto podpisali drogowcy z wykonawcą robót.

– Remont kładki jest niezbędny, by w dalszym ciągu w bezpieczny sposób mogli korzystać z niego piesi. Oprócz prac remontowych zaplanowano doposażenie konstrukcji w nowe elementy. Schody zyskają  prowadnice dla wózków i rowerów oraz malowanie specjalną farbą ułatwiające poruszanie się osobom słabowidzącym. Poza tym dokonana zostanie korekta naciągu want w sposób umożliwiający swobodną pracę przęsła w pełnym zakresie temperatur – informuje Tomasz Okoński, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

Remont przeprawy jeszcze w tym roku

Zapisz się na nasz newsletter!

Skala prac powoduje, że kładka zostanie zamknięta dla ruchu, a piesi chcący przejść na drugą stronę rzeki będą musieli skorzystać z mostu Pomorskiego. Za prace odpowiadać będzie bydgoska firma Kormost, która w przetargu złożyła najkorzystniejszą, wiążącą ofertę. Wyceniła ona wartość robót na 1,2 mln złotych. Drogowcy zakładają, że – o ile na etapie prac nie będzie jakichś niespodzianek związanych ze stanem przeprawy – roboty uda się zakończyć jeszcze w tym roku. Wykonawca zaoferował 15-letnią gwarancję na zabezpieczenie kładki przed korozją.

Zamiast kładki była przeprawa promowa

Most Esperanto to obiekt trzyprzęsłowy o długości całkowitej 78 m. Przęsło nurtowe składa się z dwóch części podwieszonych pod dwa stalowe pylony. Każda z części składa się z segmentów połączonych ze sobą przegubowo i ma możliwość regulacji rzędnej za pomocą want. Podpory żelbetowe wyremontowano w latach 1992-1993. Kładkę wybudowało Bydgoskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego „Przemysłówka” (otwarcie: 22 lipca 1979 roku), a zaprojektował ją bydgoski inżynier, wieloletni pracownik Wyższej Szkoły Inżynierskiej (obecnie Politechnika Bydgoska) były dziekan Wydziału Budownictwa, dr. Tadeusz Kabat. W okresie jej powstania uchodziła za oryginalną i nowatorską. Jej opis pojawiał się w wielu branżowych czasopismach i opracowaniach. Do momentu oddania do użytku w 1970 roku mostu Pomorskiego, w tym mniej więcej miejscu funkcjonowała przeprawa łodzią. Przez prawie 25 lat przewoził bydgoszczan Albert Manikowski.

Udostępnij: Facebook Twitter