Nagroda Dramaturgiczna Miasta Bydgoszczy Aurora przyznana. Wygrał „Paprykarz szczeciński”

Czytanie zwycięskiego tekstu przyniosło aktorom wiele radości / Fot. Teatr Polski

Laureatem V edycji AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy został Michał Kmiecik, autor sztuki „Paprykarz szczeciński”.

Werdykt Kapituły Aurory pod przewodnictwem Michała Kotańskiego, w składzie: Ivanka Apostolova Baskar, Goran Injac, Anna Jazgarska i Agnieszka Lubomira Piotrowska został ogłoszony w piątek (21 listopada) wieczorem. – Po zapoznaniu się z pięcioma finałowymi dramatami i odbyciu pogłębionej dyskusji, wskazała zwycięską sztukę jako dzieło wybitne formalnie, pełne intertekstualnych i kulturowych odniesień oraz wyjątkowej dramaturgicznej świadomości – ogłosił Teatr Polski na swoich mediach społecznościowych.

A tak wygląda nowa statuetka Aurory. Została zaprojektowana przez Katarzynę Tużylak-Kopytek, bydgoską projektantkę graficzną i ilustratorkę

Dlaczego właśnie „Paprykarz szczeciński” Michała Kmiecika? „Autor „Paprykarza szczecińskiego” z imponującą swobodą łączy różne porządki, zapraszając odbiorców do inteligentnej, wielowarstwowej teatralnej podróży oraz dzieląc się czystą radością tworzenia” – czytamy w uzasadnieniu.

Czytanie sztuki z udziałem Adama Graczyka, Mariana Jaskulskiego, Kacpra Kurciusa, Katarzyny Pawłowskiej, Michaliny Rodak, Małgorzaty Trofimiuk, Marcina Zawodzińskiego w reż, Błażeja Biegasiewicza zakończyło się długimi oklaskami.

Michał Kmiecik / Mat. Teatru Polskiego w Bydgoszczy

Michał Kmiecik to reżyser, dramatopisarz, dramaturg. Urodził się w 1992 roku we Wrocławiu. Debiutował w 2012 roku spektaklem Kto zabił Alonę Iwanowną? w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Jego sztuki były grane m.in. w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, Teatrze Współczesnym w Szczecinie, Teatrze Polskim w Poznaniu, Teatrze im. A. Fredry w Gnieźnie. Od wielu lat współpracuje z Marcinem Liberem, współtworząc takie przedstawienia jak „Rzeźnia nr 5” wg Kurta Vonneguta i „Marat/Sade” Petera Weissa we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, „Ale z naszymi umarłymi” Jacka Dehnela w Teatrze im. Żeromskiego w Kielcach (wyróżnienie za najlepszą adaptację tekstu niedramatycznego w 29. edycji OKnWPSW), a także przedstawienia według jego autorskich sztuk: „Król Potworów” wg „Na krawędzi” w Teatrze Współczesnym w Szczecinie i „Prawdziwy Norweski Black Metal” w Akademii Teatralnej w Warszawie. W Teatrze Horzycy w Toruniu zrealizowali „Dropie” wg zbioru opowiadań Natalki Suszczyńskiej.

Kapituła podkreśliła również bogactwo tematów i języków obecnych we wszystkich finałowych tekstach, a także ich silne zakorzenienie w realiach społeczno-politycznych współczesnej Europy Środkowo-Wschodniej.

Udostępnij: Facebook Twitter