Joanna Zielińska tworzy ze swoimi uczniami zgrany zespół/fot. D. Bołka
Joanna Zielińska od ponad 20 lat uczy języka angielskiego w V Liceum Ogólnokształcącym im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy. Jako druga w historii Polka zdobyła nagrodę Pearson English Language Teacher Awards. Jury doceniło, że jej uczniowie „stają się obywatelami nie tylko Europy, ale i świata”, a ona sama z niezwykłym zaangażowaniem i pasją przygotowuje ich do tej roli.
A Taste of Culture, Digital Writers , Youth Everywhere, Well-being Matters czy Unity in Diversity to tylko niektóre z projektów eTwinning, które Joanna Zielińska realizuje wspólnie ze swoimi uczniami. Poprzez platformy internetowe organizuje regularne wirtualne spotkania i debaty, podczas których uczniowie mogą rozmawiać w języku angielskim, dzielić się kulturą i budować trwałe przyjaźnie z nastolatkami z całego świata. Anglistka jest też szkolnym koordynatorem Global Schools Program. Angażując się w realizację celów zrównoważonego rozwoju i włączając tą tematykę do swojego programu nauczania, pomaga uczniom dostrzec znaczenie znajomości języka angielskiego w podejmowaniu globalnych wyzwań. – Nie rozmawiamy tylko o tematach łatwych i przyjemnych, poruszamy też ważkie kwestie – jak na przykład ochrona środowiska i ekologia – tłumaczy Joanna Zielińska.
Nasza pani otwiera nam okno na świat, nowych ludzi i kultury
Jak przekonać nastolatki, aby czas wolny po szkole poświęcały międzynarodowym debatom w języku angielskim?
– Niektóre dziewczęta pracują ze mną już trzeci rok. Widocznie nasze wspólne projekty i ich tematyka są dla nich na tyle atrakcyjne, że wybierają uczestniczenie w nich, nawet popołudniami – odpowiada Joanna Zielińska. Swoją odpowiedź na to pytanie mają też jej podopieczne.
– To zależy od podejścia nauczyciela do ucznia. Nigdy nie byłyśmy do niczego przymuszane. Pani zawsze pyta, czy chciałybyśmy spróbować. Teraz bardzo doceniamy wszystko, co dla nas robi. Może się wydawać, że to tylko spotkanie, chwila i koniec kropka. Ale wiele czasu zajmuje przygotowanie takiej lekcji, umówienie się z nauczycielami, znalezienie wspólnego terminu. Uczestników dzielą strefy czasowe – wyjaśnia Zuzanna, uczennica V LO.
– W 1. klasie kiedy przychodzimy do liceum zmieniamy środowisko. Dodatkowo, mając rozszerzony angielski czujemy pewną presję, mamy więcej obowiązków. Myślę, że taka okazja, jaka nam się trafiła to urozmaicenie zwykłych lekcji. Bardzo nas mile zaskoczyło i zachęciło. Nie tylko uczymy się języka, ale też poznajemy kulturę innych krajów, poznajemy nowych ludzi. To nie tylko nauka języka angielskiego. My poznajemy cały świat. Będąc tutaj w klasie, tak naprawdę podróżujemy – mówi inna z uczennic.
– Nie ma presji. Pani Joanna zawsze mówi, żebyśmy się nie stresowały, że nam pomoże, jeśli zapomnimy lub nie zrozumiemy jakiegoś słówka. Dzięki niej rozmawiamy swobodnie po angielsku – mówią uczestniczki projektów. Nie uczymy się tylko regułek z książki ale też na żywo. To jest najważniejsze w poznawaniu języka. Taka forma nauki jest najskuteczniejsza – zwracają uwagę uczennice klas lingwistycznych.
Nietypowe początki
Udział w międzynarodowych spotkaniach on-line przyspieszyła…pandemia COVID-19. Właśnie w czasie przymusowego zamknięcia w domach Joanna Zielińska zaczęła z uczniami realizować międzynarodowe projekty. – Przed pandemią nie dysponowaliśmy odpowiednim sprzętem, nie każdy miał laptopa. Nasza dyrekcja zadbała o sprzęt wysokiej klasy, który umożliwia nam teraz komfortowe łączenie się online z uczniami i nauczycielami na całym świecie. Być może gdyby nie te lekcje on-line i chęć zmotywowania uczniów do nauki, to wszystko by się nie wydarzyło – mówi nagrodzona nauczycielka.
Potem przyszedł czas na eTwinning. Dotychczas realizowane projekty zostały nagrodzone Krajowymi i Europejskim Odznakami Jakości e Twinning. – Formalnie nagrodzono mnie, jednak nie byłoby tej nagrody bez zaangażowania i współpracy ze strony uczniów. Jury doceniło też aspekt kulturowy. W werdykcie zostało podkreślone, że to wymiana kulturowa stała się elementem naszych lekcji, a nie tylko dodatkiem. Wspólnie z uczniami realizujemy projekty w gronie międzynarodowym z uczniami i nauczycielami z różnych stron świata – tłumaczy anglistka z V LO.
– To nasza wspólna ciężka praca – potwierdzają chórem nastolatki.
Uczniowie Joanny Zielińskiej wykorzystują znajomość języka angielskiego również na co dzień w spotkaniach z obcokrajowcami, którzy goszczą w V LO np. podczas odwiedzin wolontariuszy z Fundacji Wiatrak. – Śpiewaliśmy razem kolędy i świąteczne piosenki, poznawaliśmy świąteczne zwyczaje krajów, z których pochodzą wolontariusze. To m.in. Wielka Brytania, Ukraina, Francja, Hiszpania. Poznawaliśmy też słowa związane ze świętami Bożego Narodzenia w różnych językach. To bardzo ciekawe urozmaicenie szkolnego programu – opowiadają uczennice.
Promujemy Bydgoszcz (po angielsku)
Uczniowie Joanny Zielińskiej angażują się w wiele pozaszkolnych aktywności. Udział w międzynarodowych spotkaniach on-line to tylko część z nich. Kiedy pytam o przykłady, zasypuje mnie grad odpowiedzi.
– Pod opieką pani Joanny zgłosiłam się do debaty w Parlamencie Europejskim. Wkrótce otrzymam informację, czy udało mi się zakwalifikować – mówi jedna z nastolatek.
Jej koleżanki i koledzy łączą umiejętności lingwistyczne z nagrywaniem i montażem materiałów video. Za pomocą filmów promują Bydgoszcz i jej mieszkańców wśród rówieśników z różnych stron świata.
– W ramach eTwinningu mamy różne zadania. Ostatnio z koleżanką miałyśmy przygotować prezentację o znanej postaci z naszego miasta. Wybrałyśmy Mariana Rejewskiego. W 1. klasie przygotowałyśmy film kulinarny. Gotowałyśmy polskie potrawy i opowiadałyśmy o nich po angielsku – mówią uczestniczki projektu.
Nauczycielka języka angielskiego, jako przykład pracy jej uczniów, pokazała film nagrany przez grupę chłopców z klasy 4c. Z własnej inicjatywy wybrali się oni w podróż po Bydgoszczy różnymi środkami transportu publicznego. Okiem kamery śledzili nie tylko autobusy i tramwaje, lecz także ich pasażerów. – To właśnie tym filmem chłopcy zyskali uznanie w projekcie Global Classroom. Pokazali różne środki komunikacji, z których warto korzystać, aby być bardziej eko. Z napotkanymi mieszkańcami Bydgoszczy, po angielsku, rozmawiali o tym, jak przemieszczają się po naszym mieście – wyjaśnia Joanna Zielińska.
Nagrodzona nauczycielka przeprowadza ciekawe „lekcje” również poza murami szkoły. Wspólnie z uczniami odkrywają zakamarki miasta. Gdy tylko jest taka możliwość, oprowadzanie po obiektach kultury odbywa się w języku angielskim. Tak poznali już m.in. Muzeum „Apteka pod Łabędziem” i Młyny Rothera.
Zapisz się do naszego newslettera!