Żeby w ogóle wjechać na most Fordoński kierowcy wjeżdżający do miasta od strony Ostromecka, czekają w korkach po pół godziny / Fot. B. Witkowski /
Codziennie potężne korki przy wjeździe do Bydgoszczy od strony Fordonu. Są dobre i złe informacje dla kierowców.
– Ma się poprawić dojazd do Bydgoszczy. Dostałem odpowiedź GDDKiA na wniosek o poprawę płynności ruchu przy skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 551 oraz drogi krajowej nr 80 w Strzyżawie. Dojazd do pracy czy szkoły w Bydgoszczy dla mieszkańców powiatu chełmińskiego czy naszych sąsiadów z powiatu bydgoskiego staje się coraz trudniejszy, trzeba to zmienić! – napisał w swoich mediach społecznościowych Paweł Marwitz, przewodniczący Rady Powiatu Chełmińskiego, przedstawiając odpowiedź, jaką otrzymał od Sebastiana Borowiaka, dyrektora bydgoskiego oddziału GDDKiA.
– Należy zauważyć, że dynamika wzrostu średniego dobowego rocznego ruchu pojazdów na drodze wojewódzkiej 551 na odcinku Strzyżawa – Dąbrowa Chełmińska była blisko dwukrotnie wyższa względem ruchu na drodze krajowej na odcinku Strzyżawa – Zławieś Wielka. To właśnie wzrost ruchu drogowego związany z rozwojem obszaru leżącego wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 551 ma zasadniczy wpływ na problemy ruchowe występujące na skrzyżowaniu w Strzyżawie – czytamy w piśmie.
Dane z ostatniego pomiaru ruchu drogowego (z 2021 roku) wskazały, że dziennie drogą wojewódzką (tą z kierunku Ostromecka) poruszało się 10 048 pojazdów, a „krajówką” (80 z Torunia) nieco więcej, bo 11 287 samochodów. Na drodze wojewódzkiej co dzień tworzą się potężne korki, które niejednokrotnie sięgają od skrzyżowania do zakrętu przy pałacu w Ostromecku, a kierowcy spędzają w nich nawet pół godziny, zanim uda im się wjechać na fordoński most. W tym roku drogowcy prowadzą kolejne badania ruchu drogowego, z pewnością okaże się, że ruch na drodze wojewódzkiej wzrósł o kilkadziesiąt procent w stosunku do badań, które prowadzono 4-5 lat temu. Jakie jest pomysł na rozwiązanie problemu? O tym dowiadujemy się z pisma GDDKiA.
– Procedowane jest uzgodnienie z Ministerstwem Infrastruktury Programu Inwestycji dla przebudowy mostu Fordońskiego. W ramach tego zadania zakłada się przebudowę skrzyżowania drogi krajowej nr 80i drogi wojewódzkiej nr 551 na rondo – twierdzi Sebastian Borowiak.
To byłaby świetna wiadomość dla kierowców, ale szybko następuje „zimny prysznic”, bo ronda możemy tam jeszcze długo nie zobaczyć. – Mając na uwadze fakt, że Program Inwestycji nie jest uzgodniony nie jest znany termin realizacji tego zadania – przyznaje dyrektor GDDKiA.
Szansą na poprawę sytuacji ma być jednak zmienione oznakowanie na skrzyżowaniu, znak „stop” zniknie – o to zabiegały również władze gminy Dąbrowa Chełmińska. Jako, że likwidacji znaku „stop” i wprowadzeniu znaku „ustąp pierwszeństwa” musi towarzyszyć zmiana w oznakowaniu poziomym, trzeba poczekać na lepszą pogodę, by pasy można było wymalować. Drogowcy mają też nadzieję, że ruch na krajówce spadnie.
– Nowo powstająca droga ekspresowa S10 pozwoli na przeniesienie części ruchu drogowego z drogi krajowej nr 80 właśnie na tę drogę, co spowoduje spadek ruchu drogowego na DK nr 80 w Strzyżawie – podkreśla w piśmie Sebastian Borowiak.
Paweł Marwitz zapowiada, że o wpisanie zadania (budowy ronda) w plan inwestycji będzie zabiegał wraz z ministrem Arkadiuszem Myrchą z Torunia.
Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!