Nowe torowisko będzie prowadziło do zajezdni tramwajowej / Fot. B.Witkowski/UMB
Zakończył się przetarg na przebudowę torowiska tramwajowego w ciągu ul. Toruńskiej, przy zajezdni tramwajowej. Oferty mocno przewyższają budżet. Najtańsza – o prawie 20 mln. Przetarg był rozszerzony o dodatkowe zadania. Wskazane inwestycje są związane z przebudową infrastruktury tramwajowej w tym rejonie.
Podstawowym punktem przetargu jest przebudowa mocno wyeksploatowanego torowiska tramwajowego wzdłuż ulicy Toruńskiej – na odcinku od al. Lecha Kaczyńskiego do ostatniego wyjazdu z zajezdni tramwajowej (przed przystankiem Toruńska/Tor awaryjny). Oprócz nowych szyn odświeżona ma zostać infrastruktura, czyli przystanki i oświetlenie. To około półkilometrowy odcinek, na którym jest kilka rozjazdów do zajezdni. Mocno trzęsie tramwajami poruszającymi się na tym fragmencie torów. Jeździ na niej linia nr 6 – z Bielaw w kierunku Łęgnowa. To zadanie będzie połączone z przebudową zajezdni tramwajowej, na którą Bydgoszcz otrzymała wsparcie z rządowych pieniędzy. Cała czas trwa przetarg nie jej realizację. Publikacja ofert kilka razy była już przesuwana. Obecnie planuje się to uczynić 30 października.
Nie tylko jeden odcinek
Oprócz tej części torowiska (od al. Kaczyńskiego do zajezdni) w zamówieniu przedstawiono dwie dodatkowe opcje, które może wykonać zwycięski podmiot. Pierwszą z nich jest remont torów od ronda Toruńskiego do ul. Spokojnej, co byłoby dopełnieniem realizowanej obecnie przebudowy torowiska na ul. Perłowej (zjazd z Kapuścisk) w kierunku al. Kaczyńskiego. Jest też opcja przebudowania torowiska od zajezdni do pętli Stomil. Biorąc pod uwagę obie możliwości, przebudowanych byłoby ok. 3 km pojedynczych torów.
Duża kasa za mały odcinek
Oferty w przetargu przedstawiło osiem firm. Wszystkie wyraziły chęć realizacji zadania podstawowego oraz dwóch opcji. Żadna z propozycji za główne zadanie nie mieści się w planowym budżecie na realizację tej inwestycji – 55,24 mln zł.
Oferty firm za podstawowe zadanie (od Al. Kaczyńskiego do zajezdni tramwajowej):
- Tormel – 73,3 mln zł
- Spaw-Tor – 92,9 mln zł
- Balzola Polska – 98, 2 mln zł
- Trakcja – 73,7 mln zł
- Strabag – 85 mln zł
- Konsorcjum Kobylarnia i Mirbud – 94,1 mln zł
- Zue – 82,9 mln zł
- Porr – 73,6 mln zł
Nie wskazano budżetu realizacji głównego zadania z opcjami rozszerzającymi.
Najtańszą ofertę zaproponowało przedsiębiorstwo Trakcja S.A. – ponad 131 mln zł. Firma ta jest również odpowiedzialna za budowę mostów na ul. Kazimierza Wielkiego wraz z trakcją tramwajową. Najdroższa okazała się propozycja konsorcjum w składzie: Kobylarnia i Mirbud, które wyceniło trzy inwestycje na blisko 184 mln zł.
Wszystkie podmioty zaproponowały siedem lat gwarancji oraz podobne doświadczenie personelu. Przyszły inwestor na realizację zadania będzie miał 22 miesiące. Dokumentacja projektowa powinna być gotowa w ciągu 10 miesięcy od zawarcia umowy. Któraś z dwóch opcji może zostać uruchomiona w ciągu 22 miesięcy od zawarcia umowy. Miasto chce skorzystać na te inwestycje ze współfinansowania z Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie dla Pomorza i Kujaw na latach 2021-2027.
Miasto będzie musiało zdecydować czy zwiększyć środki na przebudowę torowiska. O wyborze firmy decydują następujące kryteria: cena (60 proc.), gwarancja jakości (30 proc.), doświadczenie projektanta w branży torowej (5 proc.), doświadczenie kierownika robót torowych (5 proc.).
Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!