Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem ma już 20 lat. Jubileusz w miesiącu wiedzy o autyzmie

-Przez ostatnie 20 lat terapią w Ośrodku objętych zostało 94 uczniów. Z pomocy punktu konsultacyjnego korzysta około 80 dzieci rocznie. Autyzm to niekończąca się lekcja szacunku i zrozumienia. Tego też uczy całą lokalną społeczność Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem. Uczymy akceptacji, zrozumienia i szacunku dla inności – mówi Renata Białecka, dyrektor ZS nr 29 w Bydgoszczy.

7 kwietnia 2025 roku był wyjątkowym dniem dla podopiecznych, nauczycieli, rodziców i absolwentów związanych z Ośrodkiem Rewaildacyjno-Wychowawczym dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem. Placówka świętowała jubileusz 20-lecia. Uroczysta gala w Teatrze Kameralnym była okazją do spotkania, złożenia życzeń, wspólnych wspomnień. Podopieczni i absolwenci zaprezentowali też swoje umiejętności artystyczne w sztuce na podstawie książki „Niebieski i żółty” Britty Teckentrup. Nie zabrakło życzeń i prezentów od władz miasta. Przekazała je zastępczyni prezydenta Miasta Bydgoszczy, Iwona Waszkiewicz. Z rąk dyrektor ZS nr 29 odebrała statuetkę przyjaciela ośrodka. Listy gratulacyjne przyznano terapeutom i wychowawcom od lat związanym z Ośrodkiem.

Termin uroczystości wybrano nieprzypadkowo. 2 kwietnia obchodziliśmy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Kwiecień to miesiąc Wiedzy na temat Autyzmu.

Absolwenci tworzą własną historię

W urodzinowych uroczystościach wzięli udział absolwenci ORW w Bydgoszczy. Kilku z nich podzieliło się swoimi wspomnieniami ze szkolnych lat. Opowiedzieli również o swojej codzienności i planach na przyszłość.

-Naukę w ośrodku rozpocząłem, kiedy miałem 4 lata. Z tamtego okresu pamiętam najbardziej zajęcia w cali doświadczania świata i zabawę w suchym basenie. Jestem ciekaw, czy nadal tam jest? Lubiłem też chodzić do sali kinowej. Fajnie było spędzać czas z kolegami. Najbardziej zapadły mi w pamięci zajęcia w klubie małego zucha, szczególnie ogniska i konie. Teraz mam już 22 lata. Uczę się zawodu cukiernika. To będzie mój drugi zawód, bo jestem już kucharzem – opowiedział Jakub Kulpiński.

-Naukę w ośrodku rozpocząłem w wieku 4 lat. Teraz mam 20. Studiuję na kierunku inżynieria środowiska na Politechnice Bydgoskiej. Chciałbym też rozpocząć studia w zakresie technologii chemicznej, ale możliwe że na tym nie poprzestanę. Moje zainteresowania są bardzo rozległe. To m.in. fizyka atmosfery. A propos fizyki atmosfery, dzisiaj mamy na niebie chmurę altostratus na wysokości 3 km nad ziemią. Jest to chmura frontalna, związana z przejściem masy powietrza arktycznego morskiego do polarnego kontynentalnego – mówił o sobie Stanisław Walerian.

– Mam 21 lat. Bardzo mile wspominam terapeutów, szczególnie panią Basię. Miałem śmieszne pomoce do nauki mówienia, dzięki którym dziś mogę tu opowiedzieć o sobie, o tym jak ośrodek pomógł mi rozwinąć samodzielność. To tutaj nauczyłem się chodzić na zakupy i kupować sobie ubrania. Polubiłem też gotowanie, skończyłem szkołę gastronomiczną. Moją specjalnością są placki ziemniaczane. Wkrótce zdaję maturę. Potem chciałbym studiować historię – przedstawił się Mateusz Bączkowski.

Rozwijamy się od 20 lat

Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem funkcjonuje w Bydgoszczy w różnych konfiguracjach już od 2004 roku. Pierwotnym adresem Ośrodka jest Słoneczna 26. -20 lat temu grupa nauczycieli pracująca z dziećmi w spektrum autyzmu dążyła do stworzenia specjalistycznego miejsca, gdzie od momentu wstępnej diagnozy dzieci otrzymają odpowiednią pomoc. Pomysł uzyskał akceptację miasta i z dniem 1 września 2004 roku został powołany do życia Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 4 w Bydgoszczy z siedzibą przy ul. Słonecznej. Po dwóch latach zmienił nazwę na Ośrodek Rewaildacyjno-Wychowaczy dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem i został włączony w skład ZS nr 29. Była to pierwsza taka placówka w Bydgoszczy. Wówczas wiedza na temat autyzmu i terapii nie była tak szeroka jak dzisiaj. W 2020 roku miasto przekazało nam budynek przy ul. Gałczyńskiego. Po przeprowadzeniu generalnego remontu uczniowie ośrodka, oraz uczniowie klas specjalnych Szkoły Podstawowej nr 13 i dzieci grup specjalnych Przedszkola nr 31 realizują zajęcia w godnych warunkach lokalowych, dostosowanych do ich potrzeb. Atutem naszego Ośrodka jest również punkt konsultacyjny, który oferuje długofalowe wsparcie dla dzieci z autyzmem i ich rodziców. Wydaje też opinie wymagane w procesie diagnostycznym i orzeczniczym – opowiada Renata Białecka.

Udostępnij: Facebook Twitter