Prezes Orlenu Ireneusz Fąfara i Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy podczas podpisania umowy / Fot. Mat. prasowe
Spółka Orlen Kolej zamówiła dwadzieścia najnowszych lokomotyw Gama 3.0 produkowanych przez Pesę. Tyle samo kupi od Newagu. Cała umowa to miliard złotych.
Wielkim zamówieniem paliwowego koncernu podzielą się po połowie dwaj konkurenci na rynku pojazdów szynowych w Polsce. Orlen Kolej, spółka-córka Orlenu, podpisała kontrakt z Pesą na dostawę 20 elektrycznych lokomotyw najnowszej generacji Gama 3.0 z ekologicznym modułem dojazdowym. w wersji ecoDiesel z możliwością zasilania paliwem HVO (odnawialny, syntetyczny olej napędowy, który może zastąpić tradycyjne paliwo diesla. Jest produkowane z surowców odnawialnych, takich jak oleje roślinne np. rzepakowy i zużyte tłuszcze spożywcze). Za walory projektowe lokomotywy Pesa Gama 3.0, jej funkcjonalność i ergonomię jury prestiżowego konkursu organizowanego przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego przyznało lokomotywie bydgoskiego producenta tytuł „Ikona ’25”.
– Obiecaliśmy największy program inwestycyjny w historii. Właśnie go realizujemy. Przez trzy pierwsze kwartały 2025 r. wydaliśmy na inwestycje najwięcej w historii koncernu – 21 mld zł. Dziś dokładamy kolejny miliard. To rekordowe zamówienie. Kupujemy 40 lokomotyw od dwóch polskich producentów. Bo dla nas współpraca z polskimi przedsiębiorcami to nie tylko morska energetyka wiatrowa, ale wszystkie obszary naszej działalności. Ten zakup z jednej strony zwiększy możliwości naszej spółki Orlen Kolej, a z drugiej przyczyni się do jeszcze szybszego rozwoju gospodarczego Polski – mówi Ireneusz Fąfara, prezes zarządu Orlen SA.
W sumie całe miliardowe zamówienie od obu polskich producentów ma zostać zrealizowane w 2027 roku. Bydgoska Pesa zaoferowała czteroosiowe elektryczne lokomotywy Gama 3.0. wyposażone w dodatkowy moduł dojazdowy w wersji ecoDiesel. Umożliwia to pracę na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej m.in. w portach, terminalach przeładunkowych i na bocznicach. Nowosądecki Newag dostarczy 20 swoich lokomotyw Griffin.
– Podpisanie tej umowy to potwierdzenie konsekwentnego zaufania, jakim Orlen darzy nasze rozwiązania. Gama 3.0 to lokomotywa, która otwiera nowy rozdział w historii Pesa – łączy doświadczenie z innowacją i wyznacza kierunek rozwoju transportu kolejowego w Polsce i Europie. Cieszymy się, że Orlen Kolej ponownie wybiera nasze technologie i razem możemy budować bardziej efektywną i ekologiczną kolej – podkreślił Krzysztof Zdziarski, prezes Pesa Bydgoszcz. – Gama 3.0 to efekt 20 lat doświadczeń Pesa oraz eksploatacji ponad 130 wyprodukowanych do tej pory lokomotyw – informuje bydgoska spółka.
– Jesteśmy dumni, że w procesie zakupowym, w którym uczestniczyć mogli wszyscy producenci i dostawcy, nie tylko polscy, to właśnie polskie firmy złożyły ofertę, proponując nowoczesny tabor, spełniający wszystkie nasze oczekiwania i potrzeby – mówi Krzysztof Duszczyk, prezes zarządu Orlen Kolej, który jest drugim największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Spółka specjalizuje się w przewozach produktów paliwowych i petrochemicznych, na potrzeby Grupy Orlen, jak i klientów zewnętrznych. Działa samodzielnie na terenie Polski i Niemiec, a dzięki współpracy z partnerami realizuje przewozy na terenie całej Europy.
Zapisz się na nasz newsletter!


