Pociąg dla rumuńskich kolei – wizualizacja / Mat. Pesa Bydgoszcz
Bydgoska spółka zawarła kontrakt z rumuńską Agencją Reformy Kolei na dostawę 20 elektrycznych zespołów Inter-Regio. To będą pierwsze od 20 lat pociągi w rumuńskiej kolei. Eksport to w ostatnich latach ponad połowa produkcji Pesy.
Umowę podpisano w środę (20 grudnia) w Bukareszcie, w Ministerstwie Transportu i Infrastruktury Rumunii. To finał jednego z dwu toczących się od początku roku długotrwałych postępowań przetargowych na zakup pojazdów elektrycznych dla Kolei Rumuńskich, w których swoje oferty złożyła PESA. Przetargi prowadziła rumuńska Agencja Reformy Kolei /ARF/, a pierwszy, podpisany właśnie konrakt dotyczy zakupu 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych klasu Inter-Regio /REIR/ z 15-letnim utrzymaniem z opcjami na dodatkowe 9 sztuk i kolejne 15 lat utrzymania, finansowanego z rumuńskiego funduszu KPO.
– Rumunia ma jeszcze sporo do zrobienia, jeśli chodzi o odnowienie taboru kolejowego. Pojazdy Pesa to będą pierwsze od ponad 20 lat nowoczesne składy dla Kolei Rumuńskich. Co dla nas równie ważne – to ostatnie umowy jakie mamy do podpisania w ramach pakietu kolejowego Krajowego Planu Odbudowy, środki na wszystkie zadania są już zakontraktowane – podkreślił Sorin-Mihai Grindeanu, minister transportu i infrastruktury Rumunii, cytowany w komunikacie Pesy.
Rumunia otrzyma pojazdy będące rozwinięciem zbierających dobre opinie w Czechach, elektrycznych zespołów trakcyjnych z rodziny Pesa 654/655, produkowanych dla prywatnego czeskiego przewoźnika RegioJet. – To dla nas kolejny, ważny krok w budowaniu pozycji spółki jako dostawcy nowoczesnych, komfortowych pojazdów klasy Intercity. Chcemy je, także w wersji HS, dostarczać przewoźnikom, którzy będą obsługiwać połączenia w ramach Via Baltica i dalej na południe Europy, w całym rejonie Trójmorza – mówi Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA Bydgoszcz.
Pojazdy Inter-Regio, które PESA wyprodukuje dla Kolei Rumuńskich to 3-członowe elektryczne zespoły trakcyjne zbudowane na osobnych wózkach, rozwijające prędkość do 160 km/h, z 192 miejscami siedzącymi w 1. i 2. klasie.
Do tej pory Pesa dostarczała w latach 2012 – 2023 na rynek rumuński tramwaje. W sumie jeździ ich już 37, w Cluj, Iasi i Craiova. W tej chwili produkuje tramwaje dla Tallina i pojazdy dla CD i Regio Jet w Czechach oraz kolei w Ghanie, a eksport to w ostatnich latach ponad połowa produkcji Pesy.