Pesa ma projekt hybrydowej lokomotywy. To pojazd elektryczno-wodorowy

Tankowanie paliwa wodorowego do lokomotywy Pesy / Fot. Pesa Bydgoszcz

Bydgoska Pesa rozwija swoje projekty związane z napędem wodorowym. Po udanych próbach gotowej już lokomotywy manewrowej napędzanej wodorem, pokazała pasażerską hybrydę elektryczno-wodorową.

Na razie Pesa przedstawiła projekt modelu pociągu, który może być funkcjonować na normalnej trakcji elektrycznej. Tam, gdzie jej nie ma, pojazd może być napędzany paliwem wodorowym. Pasażerski skład ma być oparty o znaną platformę Regio 160. Zasięg lokomotywy na samych ogniwach wodorowych ma wynieść 600 kilometrów.

Pesa stawia od kilku lat na rozwój w spółce projektów niskoemisyjnego transportu szynowego. Platforma pojazdów pasażerskich Pesa Regio160 została zaprojektowana m.in. w oparciu o napędy elektryczne zasilane z sieci trakcyjnej lub prądem z baterii oraz ogniw wodorowych. W 2019 roku spółka powołała specjalny zespół badawczo-rozwojowy, którego celem jest budowa prototypów lokomotywy manewrowej i pasażerskiego zespołu trakcyjnego z napędami wykorzystującymi ogniwa paliwowe zasilane wodorem. 

Wodorową lokomotywę manewrową już pokazano. SM42-6Dn jest już po testach z jazdami i procesem tankowania na torze doświadczalnym Ośrodka Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Był to pierwszy w jego historii test pojazdu z napędem wodorowym. – Wszystkie badania zakończyliśmy zgodnie z planem. Teraz czas na przygotowanie dokumentacji do certyfikacji, potem procedura homologacji. Zakładamy, że w kwietniu rozpocznie się eksploatacja lokomotywy na terenie Petrochemii w Płocku – podsumował na stronie Pesa SA dr Lech Lipiński, kierownik kontraktu pojazdów wodorowych spółki.

Wodorowe pociągi

Hybrydowe, niskoemisyjne lokomotywy z możliwością napędzania paliwem wodorowym mają być przydatne na niezeektryfikowanych połączeniach. To ważne, bo około 46 proc. linii kolejowych w Europie jest nadal niezelektryfikowanych. Polska sieć liczy 19,5 tys. km, z czego ponad 6,6 tys. km pozostaje do dyspozycji wyłącznie pojazdów spalinowych bądź korzystających w przyszłości z napędów alternatywnych, w tym np. z ogniwami paliwowymi na wodór.

Udostępnij: Facebook Twitter