Pierwsza lokomotywa wodorowa w Polsce jest z Pesy. Trwają jej testy

Lokomotywa wodorowa z Pesy w trakcie testów / Fot. Mat. Pesa Bydgoszcz

SM42-6Dn – to symbol pierwszej, polskiej manewrowej lokomotywy wodorowej. W zbiornikach mieści 175 kg wodoru. Pojazd wyprodukowany przez Pesę był testowany na terenie zakładów Ciech w Inowrocławiu. Pociągnęła 43 wagony – waga składu to 2,2 tys. ton.

Z punktu widzenia PESA mamy dwa powody do satysfakcji: – po pierwsze kolejny klient jest zainteresowany naszą SM42-6Dn, a po drugie na testach na bocznicy w Inowrocławiu lokomotywa, w  ramach normalnej pracy manewrowej, pociągnęła z prędkością 10 km/h 43 wagonowym składem z bruttem powyżej 2 200 ton w jeździe ciągłej, potwierdzając swoje wysokie parametry eksploatacyjne – podkreślił Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji PESA.

Testy odbyły się na terenie bocznicy kolejowej w Inowrocławiu, należącej do Grupy Ciech. Lokomotywa SM42-6Dnwyprodukowana przez PESA Bydgoszcz ma zbiorniki mieszczące 175 kg wodoru, a w skład systemu trakcyjnego wchodzą również dwa ogniwa paliwowe, z których każde ma moc 85kW, bateria oraz cztery silniki trakcyjne. To pierwsza tego typu lokomotywa wodorowa w Europie, dopuszczona do eksploatacji przez polski Urząd Transportu Kolejowego.

Prowadzone testy miały za zadanie sprawdzenie lokomotywy w warunkach pracy manewrowej, do której została zaprojektowana. Przetestowane mogły być różne konfiguracje zestawienia składów. Podczas testów wykonywano prace manewrowe, które na co dzień są wykonywane na bocznicy. Sprawdzano różne zestawienia, poczynając od całych składów ładownych wprowadzanych na bocznice po przyjeździe pociągu z kraju, prace manewrowe na bocznicy oraz wyprowadzanie po rozładunku składów próżnych z bocznicy na stację Inowrocław Chemia.

Stosowanie lokomotyw wodorowych to szansa na zmniejszenie śladu węglowego. – Testując nowoczesną technologię wodorową nie tylko chcemy zadbać o środowisko, ale również podnieść standard pracy Naszych pracowników, który obok bezpieczeństwa jest dla nas priorytetem. Jesteśmy przekonani, że Nasza współpraca z PESA Bydgoszcz i innowacyjne podejście pozwoli na osiągnięcie kolejnego sukcesu i rozwój firmy – owiedział Maciej Kempski, członek zarządu CIECH Cargo.

Doświadczenia z przeprowadzonych testów będą wykorzystane przez Ciech Cargo przy podejmowaniu decyzji o wymianie eksploatowanych od wielu lat spalinowych lokomotyw manewrowych na inne nowoczesne lokomotywy, a przez producenta na kolejnych etapach rozwoju technologii wodorowej.

– Po wymianie wysłużonych lokomotyw elektrycznych na nowe, szukamy alternatywy, która mogłaby zastąpić również eksploatowane już przez dziesiątki lat lokomotywy spalinowe. Nowoczesne lokomotywy to z jednej strony ograniczenie emisji spalin, z drugiej to poprawa warunków pracy naszych pracowników. Obydwa wpisują się w działania Grupy Ciech w ramach strategii ESG – powiedział Andrzej Pawłowski, prezes zarządu Ciech Cargo.

Udostępnij: Facebook Twitter