Polska prapremiera baletu „Carmen”: Poruszy emocjonalnie i dostarczy artystycznych wrażeń

Próba generalna „Carmen” / Fot. Miłosz Budzyński/Opera Nova

Inauguracja XXXI Bydgoskiego Festiwalu Operowego pod znakiem tańca. Opera Nova przedstawia po raz pierwszy w Polsce baletową wersję „Carmen” w wersji jednego najbardziej znanych na świecie choreografów, Johana Ingera.

W sobotę (26 kwietnia) premiera tego spektaklu i jednocześnie inauguracja XXXI Bydgoskiego Festiwalu Operowego. Balet na początek BFO zdarzył się wcześniej tylko dwa razy. Tym razem nie mogło być inaczej, skoro Małgorzacie Chojnackiej, kierowniczce zespołu baletowego Opery Nova udało się namówić do współpracy szwedzkiego choreografa Johana Ingera, który po raz pierwszy pracuje w Polsce. Ze sceny będzie słychać oczywiście niezwykle popularną muzykę Georgesa Bizeta z opery Carmen, przetworzoną przez Rodiona Szczedrina, ale także współczesne utwory elektroniczne skomponowane przez Marca Alvareza Garcię.

Premiera „Carmen” we współczesnej, baletowej wersji Johana Ingera miała miejsce w 2015 roku w Hiszpanii. Potem sięgały po nią zespoły baletowe na całym świecie. Nic dziwnego – Inger, w przeszłości znakomity tancerz, jest wybitnym choreografem. W 2003 roku objął kierownictwo artystyczne Cullberg Ballet w Sztokholmie. Od 2008 roku działa jako niezależny twórca, kreując choreografie dla zespołów na całym świecie. W latach 2016–2023 opracował autorskie wersje choreografii baletów Pietruszka (Ballets de Monte Carlo) i Śpiąca królewna / Aurora’s Nap (Stuttgart Ballett), a także pełnowymiarowych spektakli, jak Peer Gynt (Ballet Basel), Don Juan (Aterballetto) i Jezioro łabędzie dla Semperoper Ballett Dresden.

Plakat do baletu „Carmen”. Autor Piotr Leczkowski

Próby w Bydgoszczy rozpoczęły się w styczniu. Bydgoscy tancerze spotkali się z wysokimi ocenami Johana Ingera i jego asystentów, którzy pracowali z zespołem Opery Nova. – „Carmen” to moja pierwsza opowieść sceniczna. Otworzyła przede mną zupełnie nowy świat artystyczny i choreograficzny. Jestem naprawdę dumny z tego spektaklu. Cieszę się jestem tu w Bydgoszczy, szczególnie, że będzie to moja pierwsza produkcja w Polsce. Zostałem zaproszony do współpracy przez kierowniczkę zespołu baletowego. Poznałem tancerzy, są wspaniali. Czuję z ich strony ogromny entuzjazm. „Carmen” poruszy emocjonalnie, a jednocześnie dostarczy wrażeń artystycznych – mówił Johan Inger przed premierą. 26 i 27 kwietnia, a także jeszcze w czasie czerwcowych pokazów za dyrygenckim pulpitem stanie Manuel Coves. Jako Carmen będą tańczyć Ryoka Chiba i Maria Martins. W postać Don Jose wcielą się Jorge Guttierez i Kazuki Mitsuhashi.

XXXI BFO – balet, opera, musical

Po bydgoskiej inauguracji sześć kolejnych przedstawień zaprezentowanych w ramach XXXI BFO. Będą spektakle operowe, musical i kolejny balet. We wtorek (29 kwietnia) Opera Narodowa w Sofii pokaże „Elektrę” Richarda Straussa – dzieło niezwykłe, nasycone emocjami i pełne napięcia. W Bułgarii było zrealizowane po raz pierwszy w 2020 r. Następnie będzie czas na musical. W czwartek (1 maja) Teatr Muzyczny w Poznaniu pokaże  jeden ze swych najnowszych spektakli „Drogi Evanie Hansenie” w reżyserii znanego w Bydgoszczy Pawła Szkotaka. To nietypowy (bo bez wielkiego sztafażu scenicznego) musical wykonywany przez młodych aktorów.

Następnie (3 i 4 maja) do Opery Nova powróci rewelacyjny zespół tańca i baletu z Francji – Compagnie Kafig. W ub. roku podbili publiczność. „Dolce Folia” – słodkie szaleństwo muzyki barokowej z pięknym śpiewem Kanadyjki Heather Newhouse w pierwszej części koncertu było wstępem do „La Folia” – ekstatycznego szaleństwa w drugiej części widowiska. W niej barokowa muzyka stała się tłem do tanecznych popisów rodem z hip-hopu i break dance, które dosłownie „porwały z miejsc” publiczność. Formacja kierowana przez Mourada Merzoukiego pokaże spektakl: Vertical/Phenix.

Kolejni goście, także znany bydgoskiej publiczności zespół Narodowej Opery im. Janačka z Brna pokaże nieznaną w Polsce operę  Bedřicha Smetany  pt. Dalibor (środa, 7 maja). Na koniec XXXI BFO dwa dzieła Giuseppe Verdiego. „Luiza Miller” (piątek, 9 maja) z Opery Śląskiej w Bytomiu to opera z librettem według dramatu Schillera „Intryga i miłość”, zrealizowana po raz pierwszy w Polsce. Na finał festiwalu (niedziela, 11 maja) monumentalny „Makbet” wg Szekspira w wykonaniu Narodowej Opery Ukrainy w Kijowie.

Zapisz się na nasz newsletter!

Udostępnij: Facebook Twitter