Porozumienie z MZK – miejska spółka z długoletnim kontraktem na przewozy

Miejskie Zakłady Komunikacyjne będą wozić pasażerów w Bydgoszczy przez najbliższe 9 lat. Zarząd MZK podpisze nową umowę na autobusowe usługi przewozowe.

Do końca tygodnia spółka MZK podpisze z miastem nową umowę, w myśl której – za wynagrodzenie wyższe niż prywatny przewoźnik Mobilis – będzie przewozić pasażerów w Bydgoszczy przez najbliższe 9 lat.

– Zgodnie z zapisami umowy spółka przez najbliższe 2 lata będzie realizowała przewozy autobusowe za stawkę o 16,6% wyższą niż otrzymała firma Mobilis (drugi bydgoski przewoźnik), a przez siedem kolejnych lat o 11% wyższą. Ponadto stawki umowne będą waloryzowane kwartalnie, a nie rocznie jak ma to miejsce w umowie z Mobilisem. Warunki są bardzo zbliżone do propozycji prezydenta Bydgoszczy przedstawionych w ubiegłym roku (stawka wyższa o 14,6 % przez pierwsze dwa lata i 10% wyższa od prywatnego przewoźnika przez kolejne 7 lat) – informuje Tomasz Okoński, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

Co jeszcze zawarto w umowie? Określono w niej, że MZK będzie pokrywać koszty dojazdów na trasę, tak jak to ma miejsce w umowie z Mobilisem (ta spółka od stycznia wozi pasażerów na 11 bydgoskich liniach). Szefostwo MZK zobowiązało się także do wprowadzenia zmian i oszczędności w miejskiej spółce.

Umowa powinna zapewnić stabilność w transporcie publicznym na kolejne lata. Miasto z roku na rok wydaje jednak coraz więcej pieniędzy na komunikację (w tym roku w budżecie na lokalny transport zbiorowy zabezpieczono prawie 229 milionów złotych). Wpływ na to mają głównie rosnące ceny paliwa oraz energii. Obecnie m.in. ze względu na rządowe cięcia w finansowaniu samorządów oraz galopującą inflację miasto traci możliwość wzmacniania publicznych usług i uruchamiania nowych zadań inwestycyjnych bez zewnętrznego dofinansowania.

Miasto przypomina, że Bydgoszcz nie otrzymała żadnej rekompensaty za utrzymywanie komunikacji publicznej w czasie pandemii zgodnie z rządowymi wytycznymi, mimo potężnego spadku liczby pasażerów. Miasto nie mogło też składać wniosków o dofinansowanie na utworzenie nowych połączeń (powołano fundusz przeznaczony tylko dla przewozów pozamiejskich). Rząd odrzucił też największy bydgoski wniosek o dofinansowanie wymiany taboru tramwajowego.

W Bydgoszczy linie autobusowe obsługuje dwóch operatorów:
MZK Bydgoszcz – 30 linii dziennych; 6 linii nocnych oraz 13 międzygminnych

spółka Mobilis (od 2023 roku) – 11 linii autobusowych

Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!

Udostępnij: Facebook Twitter