Port przeładunkowy w Emilianowie. Wojewoda kujawsko-pomorski oświadcza: To nie koniec ambitnego projektu

Model terminala multimodalnego w Emilianowe / Polski Instytut Transportu Drogowego /

Prezydent Bydgoszczy Rafała Bruski i marszałek województwa Piotr Całbecki deklarują chęć przejęcia aktywów Spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo Sp. z o.o. w przypadku jej likwidacji – zapewnia wojewoda kujawsko-pomorski Michał Sztybel. Aby zbudować terminal, potrzeba 250 mln złotych.

Spółka Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo powstała po to, by stworzyć port multimodalny (czyli miejsce łączące różne środki transportu, w tym przypadku w rejonie stacji kolejowej Emilianowo przyszłego węzła drogi ekspresowej S10 w Emilianowie ma powstać inwestycja, która pozwoli na przeładunek, a zarazem sprawniejszy przewóz towarów pomiędzy portami w Gdańsku i Gdyni a południem Polski).

Większościowym udziałowcem spółki jest Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa – rządowa instytucja, która zajmuje się wdrażaniem i stosowaniem instrumentów wsparcia aktywnej polityki rolnej oraz rozwojem obszarów wiejskich. Swoje udziały – poprzez Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny – ma również bydgoski samorząd.

Nad spółką, a więc i przyszłością logistycznego projektu, który miał wzmocnić gospodarczo cały region, zawisły ciemne chmury. Te związane są z brakiem środków na funkcjonowanie spółki. Impas stara się przełamać wojewoda kujawsko-pomorski Michał Sztybel, który zapewnia, że nawet likwidacja spółki nie oznacza końca ambitnego projektu. Wydał w tej sprawie oświadczenie, w którym czytamy, że „projekt budowy Terminalu Przeładunkowego może być kontynuowany przez inny podmiot niż tylko Spółkę, której głównym właścicielem jest KOWR, który został zaangażowany w ten projekt nie z przyczyn merytorycznych, ale politycznych. KOWR nigdy nie miał być docelowym podmiotem realizującym projekt, gdyż nie posiada ani narzędzi, ani właściwych do tego podstaw prawnych„.

Aby zrealizować inwestycję o takiej skali, w jednym podmiocie powinna znajdować się dokumentacja, co najmniej decyzja środowiskowa oraz prawo do dysponowania terenami. Od 2022 roku nie zrobiono nic w tym temacie, praktycznie ograniczając do minimum szanse na zewnętrzne dofinansowanie. Spółka Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo Sp. z o.o. dzisiaj posiada tylko decyzję środowiskową. Nie jest właścicielem żadnych gruntów, na których mogłaby prowadzić inwestycje. Projekt o takiej skali ma szansę powodzenia tylko wtedy, jeśli będą w niego zaangażowane wiarygodne oraz bezpośrednio zainteresowane podmioty – uważa wojewoda Michał Sztybel.

Te podmioty to w ocenie wojewody marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki i prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski. Po rozmowach z marszałkiem i prezydentem wojewoda jest optymistą, w oświadczeniu czytamy, że obaj samorządowcy zadeklarowali chęć pozyskania aktywów Spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo Sp. z o.o. w przypadku jej likwidacji. Obecnie głównym aktywem spółki jest decyzja środowiskowa. Nie posiada bowiem żadnych gruntów na których prowadzona mogłaby być inwestycja.

Wojewoda zapewnia, że pozostaje „w kontakcie z zarządem PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz z innymi potencjalnymi partnerami dla samorządu województwa i miasta Bydgoszczy w celu kontynuowania projektu”.

– Zaprzeczam, że ewentualna likwidacja Spółki w dzisiejszej formie to koniec projektu. Zaprzeczam także informacjom, że nie można przenieść decyzji środowiskowej na inny podmiot. Jest to prawnie dopuszczalne i wielokrotnie stosowane oraz akceptowane przez organy wydające decyzje środowiskowe. Zaprzeczam, że kwota konieczna do realizacji projektu to zaledwie około 500 tys. zł. To kwota konieczna do działania Spółki (pokrycia m.in. wynagrodzeń Zarządu, czy opłacenia rachunków), a nie do realizacji projektu. Zgodnie z danymi przedstawionymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., całkowity koszt budowy portu szacowany jest na około 250 mln zł. Ta kwota stanowi realną skalę inwestycji koniecznej do utworzenia w pełni funkcjonalnego terminalu przeładunkowego – oświadczył Michał Sztybel.

Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!

Udostępnij: Facebook Twitter