Ranking „Wspólnoty”. Bydgoszcz liderem wśród miast wojewódzkich w walce o ochronę środowiska i klimatu

Nowy basen „Łabędź” jest zasilany także energią słoneczną / Fot. B.Witkowski/UMB

Pismo Samorządu Terytorialnego „Wspólnota” podliczyło wydatki na ochronę środowiska i walkę ze smogiem. Bydgoszcz jest liderem wśród miast wojewódzkich. Wydaje najwięcej, aby mieszkańcy mogli żyć w zdrowym środowisku.

– Jednym z głównych założeń przy podejmowaniu decyzji o nowych inwestycjach jest ochrona środowiska – mówi prezydent Bruski, komentujący dla „Wspólnoty” wyniki rankingu stworzonego po raz pierwszy przez Pawła Swianiewicza i Julitę Łukomską.

Jak sporządzili raport pn. „Wydatki na ochronę powietrza i klimatu”? Podliczyli wszystkie wydatki w dziale budżetu „ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu”, poniesione w latach 2018–2021 i podzielili przez liczbę mieszkańców danej jednostki samorządowej. – Okazuje się, że w prawie 1200 gminach nie przekroczyły one 50 zł na mieszkańca, były więc symboliczne. Na przeciwnym biegunie mamy 96 gmin z kwotą 1 tys. zł na mieszkańca – podsumowują.

Bydgoszcz liderem rankingu

W tej grupie znajduje się Bydgoszcz. – W czterech miastach na ochronę powietrza wydawano ponad 100 mln zł. Były to: Bydgoszcz, Kraków, Rybnik i Szczecin – podkreślają autorzy raportu.

Bydgoszcz jest zdecydowanym liderem wydatków na ochronę środowiska i klimatu wśród miast wojewódzkich. Przeciętnie na jednego mieszkańca wydała w latach 2018-2021 ok. 383 zł. Znacznie mniej wydaje drugi w tej klasyfikacji Szczecin (268 zł). Trzeci jest Olsztyn (186 zł). Różnice są duże, bo pierwszą dziesiątkę zamykają Kielce z kwotą 18 zł. Są miasta wojewódzkie, które mają w tym dziale budżetu wpisane: zero. To Gorzów Wielkopolski i Toruń.

– Mieszkańcy oddychający czystym powietrzem to mieszkańcy zdrowsi. Aby poprawić jakość powietrza w mieście, w którym mamy zinwentaryzowanych ok. 20 tys. pieców węglowych, a po ulicach jeździ niemal 300 tys. aut, musimy działać na wielu frontach – wyjaśnia na łamach „Wspólnoty” prezydent Rafał Bruski – Po pierwsze, inwestujemy w rozwój infrastruktury tramwajowej. Kupujemy niskoemisyjne tramwaje, po ulicach Bydgoszczy jeżdżą autobusy spełniające najwyższe normy emisji spalin. Autobusom i tramwajom
nadajemy priorytet w ruchu. W newralgicznych punktach budujemy buspasy. Nowością są parkingi Park&Ride. Celem tych wszystkich działań jest zmniejszenie liczby samochodów na ulicach, a więc i emisji spalin. Drugim problemem, z którymi musimy sobie poradzić, są kopciuchy. Realizacja rządowego programu „Czyste powietrze” jest niezadowalająca. W Bydgoszczy mamy miejski program wymiany pieców. W 2019 roku zwiększyliśmy wysokość dotacji – do 8 tys. zł. Duży nacisk kładziemy także na termomodernizacje budynków miejskich. Na liście kompleksowo zmodernizowanych jest ok. 30 szkół i przedszkoli. Kolejną imponującą listę tworzą budynki, na których zamontowaliśmy panele fotowoltaiczne. W Bydgoszczy przekroczyliśmy właśnie barierę miliona watów z energii słonecznej. Trzecim aspektem jest edukacja – podkreśla prezydent Bydgoszczy.

Zapisz się na nasz newsletter!

Udostępnij: Facebook Twitter