Rowerowa rewolucja. Kilkadziesiąt kilometrów dróg rowerowych w budowie i planach na najbliższe miesiące

Budowa drogi rowerowej przy ul. Bołtucia u podnóża Doliny Śmierci / Fot. S. Makowski / UMB

Miliony złotych trafią na rozwój infrastruktury rowerowej w naszym mieście. Tylko w Fordonie wydatki na ten cel sięgną 20 milionów złotych. Ulica Fordońska od Kamiennej do mostu Fordońskiego ma stać się bezpieczną rowerową arterią.

Przy zbiegu ulic Wyzwolenia i Geodetów jeszcze kilka lat temu trwała inwestycja związana z Wielką Pętlą Fordonu. Z mieszkańcami konsultowaliśmy tę realizację. A dziś, w tym samym miejscu, chcielibyśmy poinformować o kolejnych inwestycjach rowerowych realizowanych w Fordonie i całym mieście – mówił na czwartkowej (4 września) konferencji prasowej poświęconej infrastrukturze rowerowej Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy. – Miasto postawiła już kilkanaście lat temu na rozwój infrastruktury rowerowej. Powstał wtedy zespół ds. polityki rowerowej, który wytycza realizacje najistotniejsze dla rowerzystów i wskazuje, że gdzie brakuje infrastruktury rowerowej.

Wiceprezydent wskazał na trzy kluczowe inwestycje rowerowe w Fordonie. – Jedna to połączenie Bydgoszczy z gminą Osielsko poprzez ulicę Sudecką i Wyzwolenia od pętli na os. Tatrzańskim. Druga to oczekiwany od dawna odcinek trasy rowerowej łącznie z kładką rowerową nad koleją francuską. Trzecia to kwestie związane z Wielką Pętlą Fordonu, która sukcesywnie powstaje w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego – wskazał Mirosław Kozłowicz. – Mogę powiedzieć, że realizowane i przygotowywane w naszym mieście projekty rowerowe mają wartość ok. 60 milionów złotych, w samym Fordonie to 20 milionów złotych.

Drogi w budowie i oczekiwaniu na zezwolenia

Szczegóły projektów rowerowych przedstawił Maciej Gust, zastępca dyrektora ZDMiKP ds. inwestycji drogowych.

– Wakacje trwały, a w przygotowaniu inwestycji rowerowych działo się bardzo wiele. W budowie jest ok. 9 kilometrów dróg rowerowych. Wymienię tylko Sudecką, Pelplińską, Wyzwolenia (1,7 km), Wielką Pętlę Fordonu na odc. od Bołtucia, Orlińskiego, Rataja (1,2 km), drogę wzdłuż ulicy Fordońskiej od ul. Sochaczewskiej do ul. Wiślanej (1,45 km), ul. Sułkowskiego (3 km), ul. Toruńska na wysokości zajezdni tramwajowej (1 km) i prace na bulwarach nad Brdą – mówił Maciej Gust.

Na wiele projektów rowerowych drogowcy mają już uzyskane pozwolenia na budowę lub wydany ZRID (czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Wkrótce mają pojawić się przetargi, w których drogowcy poszukają wykonawców tych zdań. Chodzi m.in. o drogę rowerową wzdłuż ul. Kolbego (1,7 km), Wojska Polskiego (2,2 km), Petersona na terenie parku przemysłowego (połączenie z węzłem Emilianowo – 0,6 km), Sułkowskiego w ramach rozbudowy trasy tramwajowej 3 km. Na drogę rowerową przy Podmiejskiej/Srebrnej trwa już postępowanie przetargowe (1,6 km).

W najbliższych planach jest droga rowerowa na ul. Pod Skarpą, dalszy odcinek ul. Wyzwolenia w kierunku granicy miasta (1,3 km), ul. Toruńska (od Równej do pętli), 7 kilometrów trasy wzdłuż ul. Nakielskiej i trasa średnicowa – Krasickiego, Markwarta, Sieńki, Moniuszki, Skłodowskiej i Łęczycka, łącznie 8 kilometrów, które czekają na wydanie pozwoleń.

Na tę trasę czekali rowerzyści

Z początkiem września rozpoczęła się budowa jednej z najbardziej oczekiwanych tras od pętli Tatrzańskie wzdłuż ulicy Pelplińskiej, Wyzwolenia i Sudeckiej do granicy miasta. Projekt, opracowany przez wykonawcę, zakłada budowę infrastruktury po północnej stronie ul. Sudeckiej, wschodniej stronie ul. Wyzwolenia (przy komisariacie) oraz po obu stronach ul. Pelplińskiej. Pomiędzy komisariatem policji i ul. Geodetów oraz na części ul. Sudeckiej projektowany jest wspólny ciąg pieszo-rowerowy. Zmieni się także geometria wlotów skrzyżowań ulic Geodetów oraz Tatrzańskiej, gdzie wytyczone zostaną przejazdy dla rowerzystów. Przebudowane zostaną również zjazdy i dojścia do nieruchomości oraz dwa przystanki autobusowe: Wyzwolenia – Komisariat. Ponadto inwestycja obejmie:

  • przebudowę oświetlenia ulicznego,
  • budowę oświetlenia przejść dla pieszych,
  • przebudowę kolidującego uzbrojenia z projektowanym układem,
  • budowę kanału technologicznego,
  • budowę/przebudowę przejść dla pieszych.

W zakres zadania wchodzi też budowa odwodnienia drogowego w formie muld chłonnych (w zachodniej części ul. Sudeckiej). Jest to rodzaj rowów odwadniających, które pozwolą na wsiąkanie wody do gruntu. Trasa połączy się też ze zrealizowanym w tym roku etapem Wielkiej Pętli Fordonu (ul. Wierchowa i Geodetów). Na terenie gminy Osielsko gotowa jest już nowoczesna droga rowerowa, którą można dotrzeć przez Jarużyn i Niwy do Osielska. Za inwestycję o wartości 7,3 mln odpowiada firma Strabag. Zakończenie robót planowane jest na początku przyszłego roku. Na to zadanie wykorzystane zostaną Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021 – 2027 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Kładka rowerowa nad magistralą węglową

Trwają też intensywne prace związane z wytworzeniem konstrukcji kładki rowerowej, która będzie przebiegać nad magistralą węglową wzdłuż ul. Fordońskiej. Będzie się ona składać z dwóch kratownic o długości 45 metrów, pomiędzy którymi przebiegać będzie droga rowerowa. Szerokość nowej kładki to około 5 metrów. Płyta obiektu zostanie uzbrojona i zabetonowana. Kładka jest podstawowym elementem zadania, którego realizację w systemie „zaprojektuj i wybuduj” miasto zleciło w ub. roku. Zakłada ono budowę nowej infrastruktury rowerowej po południowej stronie ul. Fordońskiej – od Sochaczewskiej do Wiślanej. Zakres prac obejmuje też między innymi:

  • wyposażenie całego skrzyżowania ul. Fordońskiej z Sochaczewską w sygnalizację świetlną,
  • dobudowanie lewoskrętu z ul. Fordońskiej w Sochaczewską,
  • nowe oznakowanie poziome przejścia dla pieszych przez ul. Fordońską wraz z remontem infrastruktury pieszej na pasie dzielącym i za przejściem dla pieszych,
  • wykonanie obejścia drogi dla rowerów za peronem przystankowym na wysokości ul. Wiślanej.

Prace wzdłuż ulicy Fordońskiej rozpoczną się w ciągu najbliższego miesiąca. Umowa z firmą Kormost, która wygrała przetarg na realizację, zakłada zakończenie prac budowlanych w I połowie 2026 roku. Zadanie było wskazywane jako jeden z priorytetów inwestycyjnych przez Zespół ds. polityki rowerowej. Prace o wartości ponad 10 mln zł miasto realizuje również dzięki zdobytym wcześniej Funduszom Europejskim dla Kujaw i Pomorza 2021 – 2027 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
W koncepcji przebudowy Siaduktów Warszawskich również uwzględnia się wybudowanie nowych obiektów na potrzeby rowerzystów, tak, by ulica Fordońska od Kamiennej do mostu Fordońskiego stała się bezpieczną rowerową arterią.

Zapisz się do newslettera Bydgoszcz Informuje!

Udostępnij: Facebook Twitter