Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer w Bydgoszczy
– Jeśli zmieniają się zawody i zmieniają się uczniowie, musi się zmienić to, co jest pośrodku, czyli szkoła – powiedziała podczas konsultacyjnego spotkania w Bydgoszczy wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.
Spotkanie i rozmowy z nauczycielami w Urzędzie Wojewódzkim dotyczyły przede wszystkim wyzwań, jakie stoją przed szkołami w związku z dostosowaniem podstaw programowych do współczesnych wyzwań edukacyjnych, a także na kierunkach zmian, których celem jest zwiększenie efektywności i nowoczesności kształcenia. Dotyczy to także kształcenia zawodowego. – Jeśli zmieniają się zawody i zmieniają się uczniowie, musi się zmienić to, co jest pośrodku, czyli szkoła. Musimy ją reformować. Wiemy, co działa, a co trzeba poprawić, dlatego oczekuję od państwa przede wszystkim szczerej rozmowy, o problemach, o tym, co chcielibyście zmienić, czego się dowiedzieć, a przede wszystkim gotowości do działania – mówiła wiceminister Katarzyna Lubnauer. Podkreślała także rosnący wpływ sztucznej inteligencji na polską szkołę – Musimy ją widzieć i jako wyzwanie i jako szansę. Musimy nauczyć młodych ludzi korzystać z niej mądrze i odpowiedzialnie. Jeszcze niedawno wydawało się, że programista to zawód przyszłości – wystarczyło skończyć informatykę, żeby znaleźć dobrą pracę. Dziś proste programy pisze sztuczna inteligencja. Potrzebujemy specjalistów od algorytmów, nie tylko techników – podkreśliła wiceminister edukacji.
W bydgoskich rozmowach o oświacie uczestniczyli także przedstawiciele Instytutu Badań Edukacyjnych, wojewoda kujawsko-pomorski Michał Sztybel, zastępczyni prezydenta Bydgoszczy Iwona Waszkiewicz oraz kurator oświaty Grażyna Dziedzic. Byli także oczywiście dyrektorzy i nauczyciele. – Przed nami zmiany, które są konieczne, bo zmieniają się czasy i my się zmieniamy, ale zanim jakakolwiek zmiana zostanie dobrze wprowadzona, musi być przedyskutowana – mówił wojewoda.
Założenia tzw. Profilu Absolwenta omówiła Elżbieta Strzemieczna, ekspert ds. Profilu Absolwenta Szkoły Podstawowej i Ponadpodstawowej z Instytutu Badań Edukacyjnych. Planowane zmiany w edukacji mają obejmować zarówno program, jak i dydaktykę oraz sposób oceniania.
Filary zmiany:
- wiedza i kompetencje i sprawczość w praktyce nauczania: podstawy programowe
- wzmocnienie nauczycieli: doskonalenie kadry szkół
- wspierające ocenianie: wzmocnienie procesów uczenia się, wewnętrzna motywacja
- wzmocnienie funkcji wychowawczej: nauczyciel/ka jako przewodnik po procesie uczenia się
- mądre egzaminy: poprawa jakości diagnostycznej egzaminów zewnętrznych
- dobre podręczniki: narzędzia realizacji celów edukacji z profilu absolwenta
- wspomaganie pracy szkół: usprawnienie procesów w szkole, monitorowanie efektów
- redefinicja autonomii: więcej elastyczności i odpowiedzialności całej społeczności szkolnej.
Zapisz się na nasz newsletter!