Spokojnie bydgoszczanie – to nie opera się wali. Mapping na gmachu – zaproszenie na nową premierę

Element mappingu na gmachu Opery Nova / Fot. Opera Nova

Rozdzierające gmach Opery Nova dłonie należą do króla Rogera – mapping prezentowany na budynku po raz pierwszy służy zapowiedzi premiery. Już 8 listopada „Król Roger” Karola Szymanowskiego wstrząśnie operowym gmachem przy ul. Focha.

Od poniedziałkowego (27 października) na budynku Opery Nova pojawia się mapping 3D zaprojektowany przez Zachariasza Jędrzejczyka. Można go oglądać codziennie w godz. 18-23 – aż do 14 listopada włącznie.

Projekcja zawiera główne przesłanie twórców premiery: reżysera Roberta Bondary i autorki scenografii Diany Marszałek. Wykonał go Zachariasz Jędrzejczyk, który ma już na swym koncie współpracę z Operą Nova przy realizacji takich spektakli jak Faust, Cosi fan tutte, Don Pasquale. – Twardość kamienia, utożsamiona z tradycją, wiarą i konserwatyzmem, spotyka się tu z miękkością tkanin – symbolem Orientu, nowej wiary i przemiany. Delikatne nici budują nową strukturę tam, gdzie dawny porządek zaczyna kruszeć. To metafora kryzysu tożsamości i procesu narodzin nowej. Bezwizerunkowa głowa, zarastająca materiałem, staje się symbolem utraty dawnego „ja”, a jednocześnie kiełkowania innego. Burzenie ściany to akt przełomu – zapowiedź zmian i chwiejności fundamentów, które wydawały się niegdyś niewzruszone. Motyw tunelu, przywodzący na myśl również kształt oka, odwołuje się do wewnętrznego zagubienia i zatracenia się w poszukiwaniu sensu. Pojawia się także refleksja nad pozorną władzą króla – jego moc okazuje się ograniczona, a on sam staje się marionetką własnych przekonań. Poczucie utraty kontroli przeradza się w stan zniewolenia, niemal mistycznego uwięzienia w strukturze dogmatów – tak autor mappingu opisuje jego ideę.

„Król Roger” ma premierę 8 listopada, a kolejne spektakle zaplanowano na 9, 11 i 12 listopada. Podczas premiery i kolejnych spektakli opery prowadzona będzie kwesta na rzecz renowacji nagrobka zmarłej 55 lat temu Felicji Krysiewiczowej. Nieoceniona ze względu za zasługi dla rozwoju kultury muzycznej Bydgoszczy artystka , mentorka śpiewaków, była niestrudzoną propagatorką i animatorką sztuki wokalnej, założycielką Studia Operowego, które dało początek bydgoskiej operze. Bez Niej nie byłoby dzisiejszej Opery Nova. Z inicjatywy i we współpracy z Towarzystwem Miłośników Miasta Bydgoszczy  kwesta odbywać się będzie w przerwach premierowego i kolejnych spektakli „Króla Rogera” w Operze Nova. Członkowie-wolontariusze Towarzystwa kwestować będą z imiennymi identyfikatorami, wyposażeni także w terminale płatnicze

Dzieło Szymanowskiego podbiło najsłynniejsze sceny i jest najbardziej znanym polskim utworem operowym. Auto. Wyzwanie zmierzenia się z materią muzyczną oraz tematyką przedstawioną w libretcie Jarosławrem libretta opowieści rozgrywającej się na dworze króla Sycylii w XII wieku.

To pierwsza realizacja „Króla Rogera” w historii bydgoskiej opery. Robert Bondara znany był przede wszystkim z wystawianych w Bydgoszczy spektakli baletowych. Zaczynał od „Zniewolonego umysłu” w 2011 roku. Pięć lat później zrealizował „Stabat Mater” i „Harnasi”. Trzy lata temu zachwycił „Alicją w Krainie Czarów”.

Udostępnij: Facebook Twitter