Szkoła w Polsce: nowoczesna i kształcąca cyfrowe kompetencje, ucząca zasad cyberbezpieczeństwa i cyberhigieny

Ministra edukacji Barbara Nowacka, wiceminster cyfryzacji Paweł Olszewski podczas konferencji prasowej na Politechnice Bydgoskiej

– Aby polska młodzież stała się liderem wysokich technologii, trzeba ją wesprzeć wiedzą. Wyposażymy także szkoły i nauczycieli w odpowiedni sprzęt niezbędny do przygotowania takich kompetencji – powiedziała w Bydgoszczy ministra edukacji narodowej Barbara Nowacka.

W poniedziałek (18 listopada) na Politechnice Bydgoskiej odbyło się specjalne spotkanie z uczniami szkół średnich z regionu poświęcone najważniejszym kwestiom związanym z edukacją, cyberbezpieczeństwem i cyberhigieną wśród młodych ludzi.

– Ministerstwo edukacji narodowej pracuje nad zmianami w podstawach programowych, nad unowocześnieniem polskiej szkoły. Aby zrobić to dobrze, potrzebne są jak najszersze konsultacje i rozmowa także z młodzieżą – powiedziała na konferencji prasowej przed okrągłym stołem ministra Barbara Nowacka – Ministerstwo przyjęło projekt polityki cyfrowej transformacji edukacji. Prowadzi ją wspólnie z ministerstwem cyfryzacji – dodała. W spotkaniu uczestniczył także wiceminister cyfryzacji Paweł Olszewski – Współpraca pomiędzy naszymi resortami jest bardzo bliska. Prowadzimy cyberlekcje zarówno dla nauczycieli jak i dla uczniów. Wprowadzamy nowe programy pilotażowe, jeśli chodzi o cyberhigienę, wspólnie z panią minister i panem ministrem sportu, aby walczyć z uzależnieniem dzieci i młodzieży od sieci. O tym będziemy rozmawiać z uczestnikami okrągłego stołu – mówił wiceminister Olszewski.

W czasie takich rozmów założenia rządowych projektów są konsultowane z ich użytkownikami, także młodzieżą. – Wiemy, jak wiele zagrożeń czeka nas w sieci. Im wcześniej młodzież nauczy się, jak być odporną na nie, jak radzić sobie z fake newsami i kłamstwami, tym będzie bardziej odpowiedzialną częścią naszego społeczeństwa – podkreśliła ministra edukacji. Mówiła także o tym, czym powinna się charakteryzować nowoczesna szkoła cyfrowa – To w niej nauczyciel prowadzi ucznia przez zmieniający się dynamicznie świat. Przygotowujemy młodzież do zawodów, których dziś jeszcze nie umiemy nazwać. Są poza horyzontem naszej wyobraźni. Ten rynek pracy jest wielką niewiadomą, ale im szybciej będziemy mądrze porusza się w świecie cyfrowym, tym większa szansa, że na tym rynku będą liderami. Aby polska młodzież była liderem wysokich technologii, trzeba ich wesprzeć wiedzą. Wyposażymy także szkoły i nauczycieli w odpowiedni sprzęt niezbędny do przygotowania kompetencji – mówiła Barbara Nowacka.

Udostępnij: Facebook Twitter