Teatr Polski z czwórką kandydatów na dyrektora oraz premierą. „ahat ili. Siostra Bogów” prowadzi widzów poza czas i przestrzeń

Tytułowa Inanna przed swoją podróżą do krainy umarłych/fot. B.Witkowski/UMB

Starożytny mit o sumeryjskiej bogini Inannie (Isztar) i jej wędrówce do podziemi od wieków inspiruje i pozwala spojrzeć na ludzką naturę. Jego teatralną adaptację zobaczymy na deskach bydgoskiego teatru. Premiera w sobotę (31 sierpnia). Znamy także czworo kandydatów na nowego dyrektora Teatru Polskiego.

Teatr Polski w Bydgoszczy kończy wakacje mocnym akcentem. 31 sierpnia na deskach premiera spektaklu „ahat ilī. Siostra bogów” w reżyserii Anny Augustynowicz. To adaptacja utworu noblistki Olgi Tokarczuk, którą nie po raz pierwszy zainspirował prawdopodobnie najstarszy w historii ludzkości mit o podróży do krainy umarłych.

Spektakl odkrywa to, co w ludzkości jest niezmienne od początku jej istnienia. Twórcy próbując zrozumieć dlaczego Inanna zeszła do podziemi, sięgają w głąb ludzkiej otchłani, tym samym pomagając przezwyciężyć lęk przed śmiercią. Zachęca nas, by nie bać się konfliktowości, która jest w nas wszystkich. „Siostra bogów” rodzi też pytanie: Ile trzeba ludzkich poświęceń, żeby odkupić śmierć boga?

W roli Inanny zobaczymy Żenię Doliak. Pytam ją o naturę jej postaci.

– Myślę, że gram boginię i kobietę. Ta historia zaczyna się „przed czasem”. To pragnienie bycia bogiem jest w każdym człowieku, więc ja tego nie rozdzielam. Bogini to jest słowo mocniejsze, którego użyłabym w opisie mojej postaci. Myślę, że Inanna jest nieustraszona. Jest boginią miłości, płodności i wojny. To jest w jej charakterze. W spektaklu widać że moje relacje z Dumuzim (mężem) są raczej chłodne. Ja walczę o to, żeby być boginią i dostać wszystko. W czasie drogi przez świat umarłych moja postać nie wyobraża sobie że umrze. Nie wierzy w to. I tak się staje, to jest jej siła. Z moją siostrą (Ereshkigal) jesteśmy jednością, a każda z nad ukazuje inną stronę natury. Z jednej strony przeciwieństwa a z drugiej to wszystko w nas wiruje, przejawia się w różnych momentach. Zwróćmy uwagę na sam mit o bogini Inannie, która miała spędzać w podziemiach pół roku i pół roku na ziemi. Myślę że one są jedną całością, jak Yin i Yang. Praca nad tym spektaklem jest dla mnie wyzwaniem. Moja postać to zagadka. Czasem przekazuję jej pewną intymną część widowni.

Jak odnieść ten mit do współczesności?

– Kobieta-bogini musi walczyć o to, co się dzieje na świecie. Łączymy pomiędzy sobą wątki wojny i tego, na ile człowiek chce być podobnym do boga i jak czasem to jest śmieszne. W sztuce widzimy człowieka śmiertelnego, który czyni z siebie ofiarę, aby nie zmieniać porządku świata, żeby było tak jak „przed czasem” – wyjaśnia Żenia Doliak, odtwórczyni tytułowej Inanny.

Na deskach Teatru Polskiego zobaczymy: Żenię Doliak, Adama Graczyka, Mirosława Guzowskiego, Dagmarę Mrowiec-Matuszak, Pawła Paczesnego, Michała Surówkę i Małgorzatę Witkowską.

Premiera spektaklu odbędzie się 31 sierpnia (sobota) o godzinie 19 na małej scenie TPB. Pokazy popremierowe odbędą się 1 września (niedziela) o godzinie 18 oraz 3 września (wtorek) o godzinie 19.

Konkurs na dyrektora Teatru Polskiego

Trwa obecnie konkurs, w którym wyłoniony zostanie nowy szef lub szefowa Teatru Polskiego. Poprzedni dyrektor Wojciech Faruga odszedł do Warszawy, by pokierować Teatrem Dramatycznym. Razem z nim będzie także tam pracować jego dotychczasowa zastępczyni Julia Holewińska.

W drugim etapie rozpisanego przez miasto konkursy znaleźli się:

  • Ryszard Adamski – aktor i reżyser z Warszawy;
  • Beniamin Bukowski – reżyser, dramaturg, zastępca ds. artystycznych dyrektora Narodowego Starego Teatru w Krakowie;
  • Klaudia Hartung-Wójciak – dramaturżka i reżyserka
  • Anna Toporski – aktorka, animatorka kultury, prawniczka, działaczka społeczna z Poznania.

Nowego szefa lub szefową TPB wyłoni komisja konkursowa. W jej składzie są: zastępczyni prezydenta Iwona Waszkiewicz; Monika Matowska – przewodnicząca Rady Miasta; Elżbieta Rusielewicz – wiceprzewodnicząca Rady Miasta; Lena Frankiewicz – reżyserka, aktorka, przedstawicielka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Adam Orzechowski – dyrektor Teatru Wybrzeże w Gdańsku i były dyrektor TPB, reprezentant MKiDN; Artur Ekwiński – przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Sceny TPB; Michalina Rodak – aktorka TPB, przedstawicielka komisji zakładowej Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Inicjatywa Pracownicza przy TP w Bydgoszczy; Paweł Łysak – dyrektor Teatru Powszechnego w Warszawie, reprezentujący Stowarzyszenie Dyrektorów Teatrów, były dyrektor TPB; Jacek Milczanowski z zarządu głównego Związku Artystów Sen Polskich ZASP.

Zapisz się do naszego newslettera!

Udostępnij: Facebook Twitter