Tramwaj na Szwederowo. Są już szczegóły budowy zielonego torowiska

Tramwaj przejedzie od ronda Kujawskiego do pętli przy ul. Bielickiej środkiem ul. Solskiego, która będzie mieć dwie jezdnie i drogi rowerowe po obu stronach. Pieniądze na budowę są zapewnione. Pochodzą z programów Unii Europejskiej.

Trwa obecnie projektowanie nowej linii tramwajowej z ronda Kujawskiego na Szwederowo, do pętli przy ul. Bielickiej. To zapowiadana już inwestycja – krótki odcinek torowiska został już zresztą wyprowadzony w kierunku ul. Solskiego przy okazji inwestycji tramwajowej na ul. Kujawskiej i Górnym Tarasie

Jak będzie wyglądać nowa trasa i co się zmieni wzdłuż ul. Solskiego, wyjaśnia Grzegorz Rychel, dyrektor ds. zarządzania projektami w firmie Progreg z Krakowa, która prowadzi prace projektowe.

– Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi i torowiskiem po środku. Przebudowana zostanie też cała podziemna infrastruktura. Fragmenty ulic dojazdowych do nowej trasy będą poszerzone z wydzielonymi pasami do skrętu. Na skrzyżowaniach zaprojektowaliśmy sygnalizacje świetlne. Między rondem Kujawskim a ul. Lenartowicza wytyczymy dodatkowe przejście dla pieszych na wysokości centrum handlowego Kaufland. Skróci to wielu pieszym drogę na zakupy – mówi Grzegorz Rychel.

 – Pętla tramwajowa zostanie zlokalizowana za skrzyżowaniem ulic Solskiego z Bielicką – mówi Grzegorz Rychel. – Tam będzie znajdowała się też sporych rozmiarów podstacja trakcyjna.

Część blaszanych garaży  ulegnie likwidacji. Torowisko jest projektowane między jezdniami aż do ul. Kossaka. Za ul. Skorupki torowisko się zakończy ślepo, a ulica zostanie zwężona do jednej jezdni. To rozwiązanie z myślą o realizacji drugiego etapu inwestycji w kolejnych latach, z torami aż do ronda Grunwaldzkiego. – Wprowadzamy już na etapie projektowania wiele innowacyjnych rozwiązań. Wszystkie wiaty przystankowe na tym odcinku zaplanowaliśmy  z zielonymi dachami i stelażami do rozwoju roślinności podlewanej deszczówką.  W torowisku uwzględniamy zielone maty rozchodnikowe, które są łatwe w utrzymaniu i zielone od lata do zimy – przekazuje dyrektor Rychel.

Powstanie także zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickiej, a sygnalizacje świetlne w głównym ciągu ul. Solskiego będą zintegrowane.

Największym wyzwaniem dla projektantów była różnica wysokości terenu między rondem Kujawskim a ul. Lenartowicza. Udało się jednak zaprojektować torowisko na wysokości istniejącego terenu bez konieczności budowy dodatkowej infrastruktury w postaci murów oporowych lub obniżania przyległych jezdni.

Pieniądze z Unii Europejskiej

Budowa linii z ronda Kujawskiego wzdłuż ul. Solskiego wraz z pętlą na wysokości ul Bielickiej to priorytetowa inwestycja związana z rozwojem sieci tramwajowej –  podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Cieszę się, że prace postępują zgodnie z planem. Do końca roku powinniśmy dysponować kompletną dokumentacją i pozwoleniami. Wcześniej zapewniliśmy też finansowanie tej inwestycji z wykorzystaniem środków europejskich z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). W przyszłym roku zlecamy prace budowlane – dodaje prezydent. 

Projektanci dużą część pracy opierają na własnych pomiarach i lokalnej wizji  w terenie. Największym  wyzwaniem dla projektantów są obecnie wszystkie kolizje podziemne i uzgodnienia z gestorami sieci. W ramach prac będzie musiała zostać też przebudowana cała  infrastruktura sieci gazowej, ciepłowniczej, energetycznej a także odwodnienie i kanalizacja. Dokumentacja wraz z decyzjami środowiskową i ZRID (zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej) ma być gotowa na koniec bieżącego roku.

Udostępnij: Facebook Twitter