Tramwaj konny w Bydgoszczy
Na przodzie stał woźnica. Na tylnym pomoście kasował bilety konduktor. 18 maja 1888 roku wyjechał na ulice Bydgoszczy pierwszy tramwaj konny. To początek komunikacji publicznej w naszym mieście.
Trasa uruchomiona 135 lat temu rozpoczynała się przy dworcu głównym, który wtedy miał niespełna 40 lat – pierwszy pociąg dojechał do Bydgoszczy w lipcu 1851 roku. Tramwaj ciągnięty przez jednego konia jechał obecną ul. Dworcową, Gdańską, Mostową i przez Stary Rynek docierał do Zbożowego Rynku. Wóz nie poruszał się szybko. Tempa pilnował woźnica, a konduktor kasował opłatę za przejazd.
Tramwaje za 275 tys. marek
Latem wagon był lżejszy, w czasie upałów, demontowano boczne ściany i zawieszano lekkie zasłony chroniące od słońca. Przygotowanie do uruchomienia linii nie trwało długo. 26 stycznia 1888 roku zarząd miasta zaopiniował pozytywnie projekt budowy i eksploatacji linii tramwajów konnych w Bydgoszczy. 1 lutego radni zatwierdzili umowę i wydali zgodę berlińskiej firmie Ingenieur Havestadt und Contag na budowę i eksploatację linii tramwajów konnych. Inwestycja pochłonęła niespełna 275 tys. marek. Linię obsługiwały cztery tramwaje. W każdym wagonie było dziesięć miejsc siedzących i tyle samo stojących.
Po czterech latach, 29 maja 1892 roku, otwarto drugą trasę tramwaju konnego – od koszar artyleryjskich przy ul. Gdańskiej na Zbożowy Rynek.