Tysiące pacjentów w regionie nie stawiło się na lekarską wizytę. Gdyby ją odwołali, skorzystaliby inni

Siedziba NFZ w Bydgoszczy / Fot. B. Witkowski/UMB

Narodowy Fundusz Zdrowia od wielu lat bierze udział w kampanii edukacyjnej „Odwołuję, nie blokuję”. Akcja zwraca uwagę na problem niestawiania się pacjentów na umówionych wizytach lekarskich, bez wcześniejszego odwołania.

Zbyt często zdarza się, że pacjenci nie stawiają się na umówione konsultacje, co prowadzi do powstawania niepotrzebnych opóźnień i utrudnia dostęp do specjalistycznej opieki medycznej. Niestawienie się na wizytę bez wcześniejszego powiadomienia przyczynia się do wydłużenia kolejki do lekarzy specjalistów, co z kolei negatywnie wpływa na dostępność leczenia.

Jeśli nie możecie państwo przyjść do lekarza, odwołajcie wizytę, nie blokujcie terminów. Tylko w pierwszym półroczu tego roku w samym województwie kujawsko – pomorskim prawie 36 tysięcy osób nie przyszło do lekarza i nie odwołało umówionej wizyty u specjalisty. Najwięcej nieodwołanych wizyt, czyli ponad 9 tysięcy dotyczy fizjoterapii ambulatoryjnej, 6617 to nieodwołane wizyty w ortopedii i traumatologii narządu ruchu. Ponad 5,5 tysiąca nieodwołanych wizyt w naszym regionie to świadczenia z zakresu kardiologii. Kolejne: 2708 do poradni onkologicznych, 2438 do poradni endokrynologicznych. 1723 osoby nie przyszły i nie odwołały wizyty do poradni neurologicznych. Pacjenci nie odwołują także wizyt na badania diagnostyczne np. na rezonans magnetyczny nie stawiło się w tym półroczu i nie odwołało wizyty 910 pacjentów, 796 nie przyszło na badanie tomografem komputerowym, a 712 pacjentów nie stawiło się na gastroskopii.

– Jeśli wiemy, że nie możemy pojawić się u lekarza, na umówione badanie lub zabieg, odwołajmy je. W ten sposób dajemy szansę innym pacjentom na skorzystanie z pomocy w krótszym terminie. Pacjent, który nie przyszedł na wizytę szkodzi także sobie – wydłuża czas na postawienie diagnozy i na powrót do zdrowia – podkreślają eksperci z NFZ.

Fundusz wysyła sms z przypomnieniem o pierwszorazowej konsultacji u specjalisty, badaniu czy hospitalizacji (w 2024 r. wysłaliśmy blisko 14 milionów takich wiadomości). Dotyczy to 48 wybranych świadczeń. Każdy pacjent, który podczas rejestracji przekazał swój numer telefonu, dostaje SMS na cztery dni przed planowaną wizytą. Aby otrzymać sms z NFZ, wystarczy, że pacjent podczas rejestracji poda poprawnie swój numer telefonu komórkowego. W treści smsa podane są informacje o świadczeniu, terminie wizyty, i co ważne, również numer telefonu, pod który pacjent może zadzwonić, aby odwołać wizytę.

Zapisz się na newsletter „Bydgoszcz Informuje”!

Udostępnij: Facebook Twitter