Młoda naukowczyni w trakcie eksperymentów / Mat. Politechniki Bydgoskiej
Róża Krzyżanowska z VII LO będzie wspólnie z uczniami z Więcborka walczyć o prawo reprezentowania Polski w europejskim finale konkursu „Odkrycia” EUCYS 2024. Wszyscy prowadzili własne badania naukowe pod okiem specjalistów z Politechniki Bydgoskiej.
Czworo uczennic i uczniów: Róża Krzyżanowska z VII Liceum Ogólnokształcącego im. J. Kusocińskiego w Bydgoszczy oraz Kamil Łaznowski, Magdalena Paczkowska i Alicja Stasierowska z Liceum Ogólnokształcącego im. J. Korczaka w Więcborku zostało finalistami konkursu Odkrycia
w polskiej edycji EUCYS 2024 (European Union Contest for Young Scientists) zorganizowanego przez Unię Europejską dla młodych naukowców. Jeszcze w tym tygodniu (5 i 6 kwietnia) ta ekipa powalczy o reprezentowanie Polski w ramach finałów europejskich EUCYS.
Czworo młodych ludzi pod okiem specjalistów z Wydziału Technologii i Inżynierii Chemicznej Politechniki Bydgoskiej przeprowadziło i opracowało własne badania naukowe. Róża Krzyżanowska zajęła się wpływem tworzyw na wzrost roślin, a zespół z Więcborka pracował nad innowacyjnym płatkiem żelowym do zastosowania przy schorzeniach śluzówki jamy ustnej. – Dzięki udziałowi w projekcie „Nie taka straszna chemia” mogłam zrealizować swój pomysł badawczy. Projekt, w którym na bieżąco mogłam konsultować swoje pomysły z opiekunami, pozwolił poszerzyć wiedzę potrzebną do dalszego działania. Nauczyłam się wytrwałości w prowadzeniu eksperymentów. Potrafię też napisać pracę naukową, przeprowadzać analizę wyników. Co najważniejsze, dało mi to wiele radości. Nawet jeśli w tej dalszej przygodzie nie zostanę laureatką, to mimo to była to super zabawa. Zdobyłam nowe doświadczenia, które wykorzystam w późniejszym czasie – powiedziała Róża Krzyżanowska, uczennica VII LO w Bydgoszczy.
Nie taka straszna chemia
Uczestniczyła w projekcie „Nie Taka Straszna Chemia – Akademia Kreatywności” finansowanym z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” MNiSW. Dr inż. Joanna Szulc oraz dr inż. Sławomir Wilczewski z Politechniki Bydgoskiej, pomysłodawcy i realizatorzy projektu, mieli ambitny plan – zmienić postrzeganie chemii wśród młodzieży i zachęcić ich do głębszego zgłębiania tajników tej dziedziny nauki. Zadania zrealizowane w ramach projektu składały się z czterech etapów, a ich głównym celem było zachęcenie uczniów szkół średnich regionu kujawsko-pomorskiego do aktywnego zdobywania wiedzy w zakresie nauk chemicznych.
Pierwszy etap projektu obejmował serię wykładów, w których uczestniczyło 844 uczniów z różnych szkół. Mieli potem szansę na bezpośredni kontakt z praktycznym aspektem nauki w nowo powstałej pracowni kreatywności. Przestrzeń zaprojektowana zgodnie z zasadami Design Thinking stała się otwartym miejscem dla 66 młodych umysłów. W IV etapie programu, zatytułowanym „Wypłyń na szerokie wody”, uczestnicy zrealizowali własne pomysły badawcze, wykorzystując infrastrukturę badawczą Wydziału Technologii i Inżynierii Chemicznej PBŚ. Każdy z młodych badaczy pracował pod opieką mentora-pracownika wydziału. Wyniki uzyskane w ramach przeprowadzonych badań pozwoliły na przygotowanie zgłoszeń konkursowych do Polskiej Edycji EUCYS (European Union Contest for Young Scientists).
– Zapraszamy uczniów do wzięcia udziału w kolejnych warsztatach realizowanych w Akademii Kreatywności. Autorów najlepszych koncepcji badawczych zaprosimy we wrześniu na nasz wydział, dając możliwość rozwijania swoich pomysłów w naszych laboratoriach. Tegoroczna historia pokazuje, że z ciekawości i chęci do nauki można dotrzeć daleko – nawet na międzynarodowe konkursy – dodaje dr inż. Joanna Szulc.